- La logopèdia online evita aturar el tractament de pacients en quarantena
- A mig termini, es consolidarà una atenció logopèdica híbrida, amb sessions presencials i altres online
El nou context generat per la pandèmia ha obligat a modificar moltes activitats de la Universitat, virtualitzant processos tant en l’àmbit de la docència com en altres. En alguns casos, són canvis que han arribat per quedar-se, com el servei de Logopèdia online, que ha incorporat la Clínica Universitària a partir de l’experiència adquirida durant el període de confinament i les primeres setmanes de postconfinament.
El servei de Logopèdia de la Clínica Universitària del campus Manresa atenia 250 persones a la setmana a les seves instal·lacions, quan el 13 de març passat va haver de tancar portes a causa del confinament per l’emergència sanitària. La covid-19 va obligar al tancament domiciliari tant de les logopedes com dels seus pacients amb disfuncions diverses (en la parla, la deglució o el llenguatge, entre altres) que requerien tractament urgent i continuat. Eren persones que havien patit un ictus, que tenien alguna afectació neurològica, que havien passat per un procés oncològic o infants amb problemes de parla i llenguatge o de motricitat orofacial, entre altres.
Les logopedes van començar a fer seguiment d’aquestes persones des del seu domicili. Primer, a través del telèfon o per mitjà del correu electrònic, enviant-los vídeos o documents amb consells i directrius. Teresa Solé, directora de la Clínica Universitària, explica que «es tractava de parar el cop fins a superar una situació que, d’entrada, no es pensava que hagués de durar». Durant les primeres setmanes del confinament ja van constatar que hi havia coses que a distància es podien fer amb la mateixa eficàcia que presencialment.
Aprofitar l’experiència del confinament
Dos mesos més tard, l’11 de maig, la Clínica Universitària tornava a obrir les portes amb la seva capacitat assistencial limitada a causa de les mesures de prevenció de la covid-19. El servei de Logopèdia va decidir prioritzar l’atenció en funció de la urgència i la gravetat de l’afectació. «Ens vam adonar que precisament els pacients que tenien més necessitat de tractament eren els més vulnerables davant d’un contagi», explica Ester Rodríguez, coordinadora del Servei de Logopèdia de la Clínica Universitària. «Va ser llavors que vam decidir explorar a fons les possibilitats que ens oferia l’entorn online per prestar l’atenció logopèdica. Durant el confinament, havíem descobert que podíem fer activitat a distància; en l’etapa del primer postconfinament vam decidir fer un pas més». L’equip de logopedes es va posar a dissenyar un servei de logopèdia a distància com una alternativa viable a l’assistència presencial, una alternativa especialment adequada per al tractament de persones especialment vulnerables.
La logopèdia online permet tractar pacients fràgils de manera més segura
El primer pas va ser identificar quins pacients eren susceptibles de rebre aquest tipus d’atenció. Per fer aquest cribratge es va adaptar un qüestionari del Col·legi de Logopedes d’Austràlia, un país on la teràpia logopèdica online està molt desenvolupada. Es va passar a tots els pacients del Servei de Logopèdia i es va incorporar al seu expedient mèdic. Bàsicament, es tractava d’identificar quins d’ells complien requisits tècnics i d’infraestructura (en termes de disponibilitat d’equips informàtics i d’espais de treball adequats) i de caire personal (capacitats sensorials, motrius i cognitives suficients) per dur a terme una activitat remota a través de dispositius connectats a Internet. D’acord amb els resultats, aproximadament un 70% del total estaria en condicions de rebre tractament a distància, en cas de necessitat.
Un qüestionari del Col·legi de Logopedes d’Austràlia és la base per al cribratge dels pacients que poden ser atesos online
La logopèdia online, una alternativa eficient
En aquests moments, després de les fases de confinament i postconfinament, l’atenció logopèdica presencial continua essent la modalitat més freqüent a la Clínica Universitària. Tanmateix, un cop recuperat el volum d’activitat setmanal d’abans del confinament, la logopèdia online s’ha instaurat com una alternativa viable i eficient en pacients que viuen lluny (Barcelona, Berga, Solsona) i per a infants, sobretot com una manera de no interrompre les sessions durant els períodes de quarantena a causa de positius per covid-19 en centres escolars.
Totes les especialitats logopèdiques estan aprofitant en major o menor mesura els avantatges de tractar pacients online. Ester Rodríguez admet que la iniciativa requereix més rodatge per veure en quins casos funciona millor i ens quins no tant. «D’entrada, puc dir que no hi ha pràcticament cap diferència entre les dues modalitats en el tractament de la disfonia o el quequeig. Amb els infants molt petits, depèn de cada cas.»
A hores d’ara, un 7% dels pacients de la Clínica Universitària es beneficia del tractament logopèdic online, si bé es preveu que vagi creixent a mesura que avanci la tardor i els casos de confinament per quarantena augmentin. Teresa Solé, directora de la Clínica Universitària, considera que, «a mig termini, es consolidarà un model híbrid d’atenció logopèdica, amb sessions presencials i d’altres online».
El que va començar com una necessitat s’ha convertit en una nova modalitat de servei que ofereix avantatges als pacients: evita desplaçaments i esperes, permet mantenir la teràpia fins i tot en situacions de quarantena i ofereix una sensació de major seguretat en pacients fràgils que volen minimitzar el contacte amb altres persones. El treball a distància facilita el manteniment del volum d’activitat assistencial i alhora contribueix a esponjar les instal·lacions i a fer-les més segures.
El suport tècnic de la Universitat i un bon coneixement d’apps del sector permet oferir teràpies online que van més enllà de la videoconferència
El suport tecnològic del departament de Sistemes de la Informació del campus Manresa i els coneixements i habilitats tècniques de les professionals del servei han estat claus per desenvolupar la logopèdia online a la Clínica Universitària. Conèixer les app específiques del sector ha permès a les logopedes oferir molt més que sessions síncrones a través d’una plataforma de videoconferències. Les eines digitals ofereixen moltes possibilitats de treball asíncron per tractar diferents problemes de llenguatge, veu, parla, motricitat o fluència, entre altres. Incorporar-les a les teràpies presencials és el repte actual del servei de logopèdia de la Clínica Universitària.
La Clínica Universitària duu a terme al voltant de 10.500 atencions en logopèdia cada any, entre primeres visites, atenció grupal i seguiments. Com a un equipament assistencial atén pacients derivats del sistema públic de salut, de mútues o també d’altres que busquen un servei privat. En paral·lel, fa també una funció docent dins del campus universitari, ja que els estudiants (de Logopèdia, però també d’altres especialitats de ciències de la salut) tenen l’oportunitat d’aprendre l’exercici de la professió al costat dels professionals en actiu davant d’un ventall de patologies molt divers.