20 anys i 700 trajectòries professionals en Publicitat i Relacions Públiques

Comparteix:

  • El pes creixent de la comunicació a la societat que va impulsar aquest grau de la UVic fa dues dècades es manté vigent, però el sector ha viscut una revolució espectacular, especialment marcada per l’evolució tecnològica
  • La Facultat d’Empresa i Comunicació celebra el 20è aniversari d’aquests estudis amb tres iniciatives que posen en relació l’alumnat actual amb exestudiants que exerceixen la professió en sectors diversos

“20 anys, 700 trajectòries professionals”. Amb aquest eslògan el grau en Publicitat i Relacions Públiques de la UVic commemora aquest any el seu 20è aniversari. Ho fa amb la voluntat de subratllar el valor professional de totes les persones que fins ara s’han titulat en aquests estudis a la universitat i de reconèixer la petjada que han deixat i que deixaran en els anys a venir. Com explica Guillem Marca, coordinador del grau que s’imparteix al campus Vic de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), “20 anys denoten experiència en el que fem i 700 és el nombre d’èxits que, com a educadors, hem assolit en aquest període, xifra que no està gens malament.”

Els estudis en Publicitat i Relacions Públiques de la UVic-UCC es van iniciar el curs 2001-2002. En aquell moment, el degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació, Josep Burgaya, feia èmfasi en el fet que “la comunicació i la imatge adquireixen una dimensió cada vegada més rellevant en la nostra societat global i esdevenen uns factors imprescindibles en l’activitat empresarial i econòmica”. D’aquesta manera explicava el perquè de la incorporació del grau (llavors una llicenciatura) a l’oferta formativa del centre.

Burgaya recorda que fa dues dècades molt poques universitats impartien estudis de grau en Publicitat. En el cas de la UVic, en la creació de la llicenciatura es va tenir molt en compte el fet que “seria complementària als coneixements dels estudis d’Empresa, ja que ambdós àmbits tenen sinèrgies i similituds, i confluirien en una mateixa facultat en construcció”. “L’acollida va ser favorable des dels seus inicis i el temps també ha demostrat que l’aposta va ser encertada”, diu el degà. El seu argument, el recolza amb la llista de professionals que han passat pel grau i que “ara ocupen llocs destacats en la indústria i en empreses referents i punteres”.

«L’evolució tecnològica ha creat noves oportunitats i nous perfils professionals 360°»

Vint anys després, de nou en el càrrec de degà, Burgaya reflexiona: “Encara que el món i la nostra societat han canviat radicalment, la necessitat creixent de comunicar més i millor que va marcar els inicis del grau no només s’ha mantingut sinó que s’ha fet més i més essencial”. El que sí que ha canviat, però, és la manera de concebre aquesta comunicació i, més específicament, el sector de la publicitat i de les relacions públiques que, afegeix Burgaya, “han viscut una revolució espectacular” ja que “l'evolució tecnològica ha creat noves oportunitats i nous perfils professionals 360°”.

En aquest sentit, el grau en Publicitat i Relacions Públiques de la UVic ha evolucionat amb el món, mantenint la seva essència però adaptant-se als nous reptes, al context canviant del mercat, als canvis de paradigma i, sobretot, a la transformació constant de les noves tecnologies. Un exemple d’aquesta actualització contínua és el pla d’estudis actual, que es va començar a aplicar el 2015 i que els darrers anys s’ha consolidat.

“Vam actualitzar metodologies, conceptes i continguts per facilitar la inserció laboral dels estudiants”, explica Guillem Marca, segons el qual “l'alumne aprèn a desenvolupar mètodes de treball d'aplicació pràctica immediata en l'agència o l'anunciant sobre les bases vigents del sector en el moment més actual”. Alhora, adquireix una sèrie de coneixements, recursos i competències que “el preparen per continuar aprenent a aprendre un cop graduat, i per saber actualitzar-se i adaptar-se constantment i de manera àgil als entorns canviants del sector”. A més, el grau compta amb un ventall d’opcions formatives ampli i divers per cobrir les necessitats específiques de qualsevol perfil professional, com ara l’evolució i seguiment de mercats o el tractaments de dades.

La celebració dels 20 anys del grau en Publicitat i Relacions Públiques fa una mirada retrospectiva i alhora d’aposta pel futur

La celebració dels 20 anys del grau en Publicitat i Relacions Públiques a la UVic va arrencar la primavera passada i s’allargarà tot aquest curs. En un context encara marcat per la pandèmia de la Covid-19, la Facultat d’Empresa i Comunicació va optar per celebrar-ho amb tres accions diferents, totes “dirigides a reconèixer la petjada que han deixat i que deixaran aquests estudis en els anys a venir”, explica Guillem Marca. Les dues primeres activitats –Career Talks i Career Experience– es van celebrar a finals del curs passat i la tercera, MentorPlan 1800, arrenca ara i es desplegarà al llarg del 2021-2022.

Totes les propostes “posen en relació alumnes actuals i exalumnes sorgits de la institució amb trajectòries professionals molt diverses”, explica Marca. Segons el coordinador de grau, l’experiència de viure com “els alumnes actuals entreveien els diversos futurs que els poden esperar” està resultant “gratificant i enriquidora per a tothom”.

L’any del 20è aniversari del grau en Publicitat i Relacions Públiques ha coincidit, també, amb una efemèride rellevant per a tota la UVic-UCC. La concessió, aquest novembre, del doctorat honoris causa, la màxima distinció de la institució, al publicista i empresari Lluís Bassat, referent del sector, a proposta de la Facultat d’Empresa i Comunicació.

Career Talks

Les Career Talks consisteixen en reunions, tan presencials com virtuals, entre alumnes actuals del grau i antics estudiants de la carrera, ja graduats i que actualment treballen en diferents branques del sector. L’objectiu de les sessions és obrir un espai on els antics alumnes puguin traslladar les seves experiències, impressions i trajectòries professionals a l’alumnat actual. Les primeres convocatòries, celebrades el passat mes de maig, es van centrar en l’àmbit de la comunicació, el món digital i la creativitat en l’àmbit de la publicitat. Aquest curs hi ha previst celebrar-ne d’altres a l’entorn de l’organització d’esdeveniments i la moda, sector en el qual molts exalumnes estan treballant, i en l’emprenedoria, ja que, explica Guillem Marca, “molts graduats han iniciat projectes de comunicació com a autònoms o creant les seves pròpies empreses”.

Career Experience

Les Career Experience són un repositori de trajectòries professionals d’exestudiants en format d’entrevista personal. Sota l’epígraf “12Testimonis / 12Setmanes”, en la recta final del curs passat es van anar publicant al blog de la Facultat d'Empresa i Comunicació. A les entrevistes, es destaquen els elements principals de la vida laboral dels antics alumnes, començant pel seu pas per la universitat i per la seva primera feina, per acabar explicant el seu dia a dia professional i els projectes d’interès que han impulsat o en els quals han participat. Els entrevistats també ofereixen consells als estudiants, i comparteixen enllaços als seus perfils professionals i de xarxes socials.

Mentor Plan 1800

El Mentor Plan 1800 comença aquest curs i consisteix en un pla de mentoria professional en què exalumnes del grau faran de mentors d’estudiants de quart curs de carrera. Aquests professionals formats a la UVic actualment treballen en agències com DDB, Publicis o OgilvyEs, o en empreses com Banc Sabadell, Futbol Club Barcelona o Toyota Motor, entre d’altres. La mentoria compta amb materials de suport que faciliten la identificació de fites del propi procés, què pensar i què fer abans d’iniciar una relació de mentoria, com mantenir aquesta relació, com tancar-la o, fins i tot, com definir els rols i responsabilitats d’ambdues parts. El proper desembre s’iniciarà el matching entre participants per tal que el segon semestre es puguin dur a terme les trobades. Al juny es realitzarà una primera valoració del programa, que es preveu que pugui tenir una continuïtat.

Comparteix: