El Grup de Teatre d’Elisava es reinventa després de la pandèmia

Comparteix:

  • Creat el 2006 i format per alumnes i professors, el grup escriu i representa adaptacions lliures de clàssics del teatre
  • Arran del confinament va estrenar una obra en línia produïda a distància, i enguany ha filmat tres curtmetratges

El Grup de Teatre d’Elisava és una proposta artística i educativa nascuda l’any 2006 amb l’objectiu de canalitzar tota la creativitat d’una facultat de disseny com Elisava. Creat per l’actor, director de teatre i professor de l’escola Ferran Utzet, al qual es va unir poc després el director escènic Joan Yago, el grup ofereix formació a tots aquells alumnes i membres de la comunitat Elisava interessats pel món de la interpretació i amants de les històries que conviden a la reflexió i l'autocrítica.

El grup s’ha mantingut actiu durant quinze anys i sempre ha ofert una educació teatral de qualitat als més de tres-cents alumnes que n’han format part. Tant ells com els professors i tècnics, sovint reconeguts professionals del panorama teatral català, treballen col·lectivament per aconseguir un objectiu comú: ensenyar i aprendre el llenguatge teatral, i crear una obra cada any. Un procés que va molt més enllà de la interpretació i que inclou aspectes com la imatge gràfica o el disseny de l'escenografia, tasca que realitzen en col·laboració amb els estudiants del Màster en Disseny Escenogràfic per a Teatre, Cinema i TV.

Comunitat, treball en equip i interdisciplinarietat

No és casualitat que algunes de les escoles de disseny i d’arquitectura més importants d’Europa durant el segle XX, començant per la Bauhaus, tinguessin classes de teatre dins els seus plans d’estudi. I és que el teatre és capaç de combinar, de forma natural, música amb interpretació i dansa, disseny d’espais amb disseny gràfic, direcció de projectes amb logística i producció, enginyeria amb art, etc. Tanmateix, permet unir un nombrós grup de gent i generar dinàmiques de treball en equip complexes des d’una vessant lúdica i alhora exigent. Una dinàmica que obliga a afinar la creativitat a l’hora de resoldre problemes, posant en pràctica l’anomenat pensament lateral, “design thinking” o “problem solving”, a banda d’estimular el sentiment de pertinença a una comunitat, així com el creixement professional i personal.

De la relectura de clàssics al format en línia i el cinema

Durant els seus quinze anys de trajectòria, el Grup de Teatre d’Elisava ha adaptat nombrosos textos clàssics, sempre a la seva manera i aportant un particular sentit de l’humor desenfadat que s’ha convertit en marca de la casa. Entre les seves personals relectures, hi trobem des de La Divina Comèdia de Dante, Hamlet de Shakespeare o La bona persona de Sezuan, de Bertolt Brecht, per citar només alguns exemples.

La pandèmia de la Covid-19, que tant ha afectat el sector de les arts escèniques arreu del país, ha obligat el grup de teatre a reinventar-se. “Ens volíem mantenir actius fos com fos”, explica Mònica Molins, una de les seves responsables. Així, el 2020, després d’un taller de storytelling i nombrosos assajos a distancia, van donar forma a l’obra en línia Amar en tiempos de cuarentena, un migmetratge de 45 minuts que va ser tot un èxit: només el dia del llançament la van veure prop de 2.000 persones a YouTube.

Davant d’aquesta bona resposta, aquest darrer any s’han atrevit directament amb el cinema: “Vam substituir algunes classes d'interpretació per classes de guió i els alumnes van escriure, dirigir i produir de forma professional tres curtmetratges”. Les peces resultants, Fani, Señora i Parole, s’han estrenat a principis d’octubre en una gala a la sala d’actes d’Elisava. Un exemple més de tenacitat i perseverança amb la qual afronten un nou cicle ple de nous projectes. “Gràcies a l'esforç de docents i alumnes, ens hem mantingut actius durant aquesta temporada estranya”, conclou Molins. “Actualment, estem intentant reprendre la presencialitat i, al mateix temps, reformular la formació per tal de poder-hi incloure els coneixements que hem adquirit en disciplines com el cinema. Volem expandir el teatre a nous horitzons, mantenint sempre una base sòlida de formació teatral”.

L'experiència del Grup de Teatre d’Elisava des de dins

Pau Benazet

Pau Benazet

Antic alumne i professor d’Elisava

“Entrar al grup de teatre és la millor decisió que vaig prendre durant la carrera. És una frase que avui en dia, com a antic alumne i professor segueixo repetint a tothom amb qui em creuo. El teatre no només és teatre, sinó que també t'ensenya a tenir presència, veu, dicció; a presentar millor els teus projectes. T'ensenya la importància de l'assaig, de la constància, de la dedicació. Però el més important és que t'ensenya a treballar per un bé comú; una obra de teatre és el resultat de mesos de treball en equip coordinat i enfocat a generar quelcom del qual tots ens sentim orgullosos. El teatre és de les millors eines que un estudiant (i també més d'un adult) pot aprendre i aplicar en el seu dia a dia.”

Pau Garcia

Pau Garcia

Antic alumne, professor d’Elisava i fundador de Domestic Data Streamers

“Estar al Grup de Teatre d'Elisava va ser inesperadament del millor que he fet a Elisava. Primer, pel grup i la cohesió construïda per fer un projecte tan gran entre tanta gent fora de l'àrea disciplinària de cadascú; més enllà d’edats, cursos i especialitats, és un lloc veritablement transversal en una universitat en la qual no n'hi ha tants. Segon, per les eines que et dona, fer teatre és crear experiència, és dissenyar-ho tot. El tempo, la materialitat de l'escena, el gest, el riure, la narrativa... Tens control d'això i, sens dubte, t'apropes molt més a la figura del dissenyador transversal que sovint busca l'escola. Més enllà d'això, un patró descobert és que gairebé tota la gent amb la qual hem treballat a Domestic Data Streamers durant més de deu anys des que vaig deixar el teatre segueix venint del Grup de Teatre d'Elisava.”

Marta Handenawer

Marta Handenawer

Antiga alumna i professora d’Elisava

“Per a mi el grup de teatre és connexió, comunitat i creixement. Connexió amb gent que pensa com tu, que comparteix interessos i que vol explorar la creativitat des d’un altre angle. Comunitat que va més enllà de l’edat i els cursos. Un grup (molt maco) de gent que s’ajuda i comparteix recursos i experiències que van des de saber un lloc on comprar metacrilat, fins a com resoldre un projecte, passant per donar ajuda emocional en alguns moments intensos de la carrera. Tercer, creixement. L’evolució de la gent dins del grup de teatre va en paral·lel amb l’evolució del grup com a dissenyadores i enginyeres. Per tant, són dos mons que creixen junts i es complementen. El teatre dona soft skills com el treball en equip, la tolerància i la presentació davant del públic, i el disseny retorna al teatre en forma de posada en escena, de pòsters, vestuaris, escenografies i discursos visuals. Moment llagrimeta, però és veritat: personalment no puc entendre la meva experiència dins d’Elisava sense el grup de teatre i tinc la certesa que avui soc la professional i la persona que soc gràcies al grup de teatre. Qui n’hagi format part sap de què parlo.”

Comparteix: