- Les microformacions i la formació personalitzada són dues de les noves maneres d’aprenentatge que cada cop apareixen més en l’oferta de programes formatius de les universitats
- La necessitat de continuar creixent al llarg de la vida en un món de canvis tecnològics i de l’àmbit laboral obliga les persones a buscar noves maneres d’actualitzar habilitats i coneixements que siguin compatibles amb el seu dia a dia
El concepte de Long Life Learning va sorgir ja fa un temps com una resposta a la necessitat creixent de continuar aprenent al llarg de la vida en un món en canvi constant. Els avenços tecnològics i les transformacions en l’àmbit laboral obliguen les persones a adaptar-se i a actualitzar constantment les seves habilitats i els seus coneixements, si no volen quedar fora de joc.
És així com apareixen noves maneres d’aprendre, no només perquè responguin a les necessitats emergents, sinó també per fer que l’aprenentatge sigui més accessible, flexible i personalitzat. Conceptes com aprenentatge en línia, microformació, aprenentatge adaptatiu o aprenentatge experiencial ja han entrat a formar part dels plans de futur de les universitats, sobretot tenint en compte el context de davallada demogràfica que es farà palesa en pocs anys.
La UVic-UCC ofereix aprenentatges fora de l’aula tradicional, que es poden seguir en qualsevol moment i des de qualsevol lloc
La Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC), a través de la seva Escola de Postgrau, ja ha posat fil a l’agulla en aquest procés d’adaptació a la nova manera de com les persones busquen, consumeixen i apliquen el coneixement en un món digital. Així, ofereix aprenentatges que no estan limitats als entorns tradicionals de l’aula sinó que es poden produir en qualsevol moment i des de qualsevol lloc, de manera que s’ajustin al màxim a les necessitats personals i professionals. Les formacions microcredencials i les formacions a mida en són dos exemples.
Formacions microcredencials per donar resposta a les noves demandes del mercat laboral
És un fet incontestable que les exigències professionals canvien a un ritme vertiginós i que la necessitat de tenir coneixements actualitzats es fa més palesa que mai. És per això que des d’aquest curs, l’Escola de Postgrau ha posat en marxa una oferta pròpia de formacions microcredencials. Es tracta de certificacions que validen l’aprenentatge obtingut en experiències formatives de curta durada, estructurades al voltant d’un o tres crèdits ECTS i que s’estan proposant com una eina indispensable en el panorama educatiu actual perquè esdevenen una alternativa dinàmica als títols tradicionals.
Aquestes microformacions certifiquen l’adquisició d’habilitats específiques i permeten a estudiants i professionals actualitzar els seus currículums de manera ràpida i eficient, sense dedicar-hi molt de temps ni fer grans inversions econòmiques en programes extensos. Es tracta d’un tipus de formació cada cop més demanada, que representa una revolució en l’educació superior.
Les microformacions certifiquen l’adquisició d’habilitats específiques i permeten actualitzar-se d’una manera ràpida i eficient
Quatre formacions del món de l’empresa, però amb la vista posada a ampliar-les a tots els àmbits de referència de la Universitat
Durant aquest curs el Campus UVic ha posat en marxa quatre microcredencials d’un crèdit ECTS. Aquestes formacions, amb una càrrega lectiva de 25 hores, s’han ofert en primer terme dins de l’àmbit de l’empresa, però la Universitat té previst en un futur pròxim de diversificar l’oferta en aquells àmbits de referència que li són propis. Les microformacions han estat: Innovació i intraprenedoria; Transformació dels negocis a partir de la intel·ligència artificial; Adquisició de soft skills per a l’entorn digital o Finances empresarials per a perfils financers. Totes s’han adreçat a professionals en actiu de l’àmbit empresarial que busquen posar-se al dia de manera puntual, però que alhora volen tenir la garantia de qualitat que els ofereix la universitat.
Amb una estructura coherent i enfocada a l’aprenentatge pràctic, les microformacions inclouen materials didàctics, treball personal, testos d’autoavaluació, suport del professorat a través de fòrums i correu electrònic, enquestes de valoració i accés a l’aula virtual. L’objectiu és que els estudiants disposin de les eines necessàries per prosperar laboralment i créixer personalment.
La principal virtut d’aquestes formacions és que cadascú les pot seguir quan vol i al ritme que vol, gràcies al seu format completament virtual i asincrònic, cosa que permet la màxima flexibilitat per adaptar-se al dia a dia.
Formacions a mida, tot un camp per córrer
D’altra banda, les formacions a mida ofereixen una oportunitat única per a les empreses i institucions de millorar les habilitats i els coneixements del seu personal de manera específica i adaptada, gràcies a la col·laboració estreta amb la universitat, per garantir una formació de qualitat i de llarga durada. Empreses com Benito Urban, el Consorci Hospitalari de Vic, Catalonia Food Retail, Innovi i Mespack han confiat en el Campus UVic per formar treballadors i quadres directius en aquells aspectes concrets que els són estratègics i que els permetran avançar cap a la innovació. D’altra banda, UVe Solutions, Grup Gamma i Avinent, entre altres, ho han fet en el Campus UManresa, que també ha començat a treballar amb empreses del sector alimentari. En aquest campus, el curs passat es van portar a terme una dotzena de formacions a mida, que van formar 168 persones en programes de desenvolupament directiu, en desenvolupament de gestió d’equips i de lideratge, i en entrenament i millora d’habilitats pel que fa a l’atenció al client, la comunicació i l’autoconeixement.
L’objectiu és adaptar els programes acadèmics als objectius específics que demani l’empresa
Per altra banda, Elisava està construint una oferta consistent en l’àmbit del management, en què aposta per una perspectiva molt més àmplia, des de la innovació i la disrupció impulsades per la creativitat. La Facultat té una sèrie de màsters executive que treballen amb la creativitat i les eines de l’anomenat business design per abordar els reptes empresarials des de “la imaginació”, més que des de “l’administració”. Es tracta de programes que aborden el disseny de futurs, els models de negoci innovadors, l’entroncament amb noves perspectives socials, d’inclusió i de sostenibilitat, o el lideratge creatiu, entre d’altres.
Adaptar els seus programes acadèmics per incloure aspectes específics que demani l’empresa és l’objectiu que la Universitat ha de poder oferir en aquestes formacions. El bagatge conreat amb els anys de desenvolupament de metodologies docents permet oferir una formació adaptada, que pot incloure des de les típiques classes magistrals fins a tallers pràctics, estudis de casos o simulació, especialment eficaç a l’hora de desenvolupar i entrenar competències de forma pràctica i immersiva i en entorns propers a la realitat.
A més, la Universitat també posa a disposició de les empreses tot el bagatge docent i de recerca del seu personal docent i investigador, que garanteix una formació de qualitat, alhora que manté una col·laboració estreta amb els professionals de l’empresa i els experts del sector. Finalment, aquestes formacions fetes a mida es tradueixen en l’obtenció de certificats i reconeixements acadèmics, validats i reconeguts per qualsevol empresa o institució com a part del propi desenvolupament professional.
“Connectant educació i mercat laboral”
Les noves metodologies d'aprenentatge seran fonamentals per al futur educatiu per la seva capacitat de personalització mitjançant la intel·ligència artificial, en oferir adaptabilitat a les necessitats i els ritmes individuals. La flexibilitat de recursos com el microaprenentatge i les plataformes en línia facilita l'accés a l'educació en qualsevol moment i disminueix la desigualtat, ja que fa possible l'aprenentatge mitjançant el desplegament de la connectivitat en l’àmbit mundial. Actualment, pren especial rellevància la formació en microcredencials, unitats d'aprenentatge que validen habilitats demanades, que connecten educació i mercat laboral. També pren força l'ús de la gamificació, ja que aquesta experiència incrementa el compromís dels estudiants, i en els pròxims anys la realitat virtual oferirà experiències immersives. Anem cap a un món en què la col·laboració global amb altres institucions educatives a través de plataformes en línia prepararà els estudiants per a un món globalitzat.
Eduard Prats, director de l’Escola de Postgrau del Campus UVic
“L’aprenentatge modular, clau per a les universitats”
Les microcredencials i les microformacions responen a la necessitat de flexibilitat i adaptabilitat en un món laboral en ràpida evolució. El seu valor acumulatiu facilita que cada persona es converteixi en el sastre de la seva formació, podent confeccionar itineraris a mida de cada persona, tenint en compte formacions i experiències prèvies.
Aquesta tendència cap a un aprenentatge més modular i específic és particularment clau per a les universitats, si volem mantenir la nostra rellevància i competitivitat.
L’estratègia d’UManresa es basa en l’estreta col·laboració amb entitats i empreses, i en la incorporació de la simulació, que permet recrear entorns realistes per a l’entrenament i avaluació de competències professionals específiques.
Carlota Riera, directora de Desenvolupament Corporatiu de la Fundació Universitària del Bages