- Els estudis d’Educació de la Facultat de Ciències Socials de Manresa han fet una aposta decidida per impulsar la competència lectora dels futurs mestres amb activitats diverses i transversals
- Per primera vegada, els estudiants del grau en Mestre d’Educació Infantil d’UManresa han participat en el projecte Atrapallibres, acompanyant nens i nenes en la lectura
- En el marc de les accions per promoure la competència lectora, UManresa va reunir un centenar de persones en les Jornades d’Educació “El poder transformador de la lectura: el valor de la literatura infantil i juvenil”
La darrera edició de l’informe PISA va posar sobre la taula dades preocupants pel que fa a les competències dels estudiants catalans en matemàtiques, ciències i comprensió lectora. Precisament, la lectura n’és una de les més febles entre l’estudiantat català. Una realitat sobre la qual ja havia alertat un altre estudi, el PIRLS, que situava Catalunya a la cua de la comprensió lectora de tot l’Estat espanyol. La Facultat de Ciències Socials de Manresa, des de la seva responsabilitat com a formadora de futurs i futures mestres, ha apostat de valent aquest curs per contribuir a capgirar aquesta situació.
Llegir és molt més que descodificar
«La competència lectora és bàsica en qualsevol àmbit de la nostra societat, però molt especialment en el món de l’educació», afirma Montserrat Pedreira, directora del grau en Mestre d’Educació Infantil, que afegeix que «comprendre el que es llegeix vol dir entendre, vol dir inferir, vol dir ser crític, vol dir imaginar, en definitiva, molt més que limitar-se a la descodificació». És amb aquest convenciment que el grau en Mestre d’Educació Infantil ha impulsat tot un seguit d’accions amb l’objectiu d’aconseguir la millora d’aquesta habilitat tan necessària «perquè com a mestres, professionals amb inquietud intel·lectual i amb compromís amb la societat, han de treballar el pensament crític i això requereix competència lectora. Però, per altra banda, perquè serà responsabilitat seva, dels futurs mestres, assolir que tota la ciutadania gaudeixi del plaer de comprendre el que es llegeix per promoure la lectura com a font de coneixement al llarg de la vida».
«Comprendre el que es llegeix vol dir entendre, vol dir inferir, vol dir ser crític, vol dir imaginar, en definitiva, molt més que limitar-se a la descodificació»
Al grau en Mestre d’Educació Infantil ja fa anys que es treballa amb l’objectiu de millorar la competència lectora dels futurs mestres i d’acompanyar-los en el plaer de la lectura. Aquest curs, però, aquesta és una qüestió que s’ha prioritzat i posat al centre del programa Competències transversals, que pretén que els estudiants intervinguin directament en l’entorn més immediat, aportant els seus coneixements en benefici de la societat. L’objectiu és que siguin conscients, a partir d’experiències pràctiques i d’intervenció directa, que la funció educativa va més enllà de les aules i que la seva aportació pot contribuir a millorar la societat. Així doncs, aquest curs, el treball sobre els objectius de desenvolupament sostenible (ODS) i la competència lectora han marcat aquest programa, que fa treballar de manera conjunta estudiants de primer, segon i tercer curs del grau.
Posar al centre la lectura i la comprensió lectora com una qüestió prioritària s’ha traduït en un conjunt d’iniciatives i activitats que s’han desenvolupat al llarg de tot el curs 2023-2024, la majoria de les quals tindran continuïtat en el futur.
L’Atrapallibres i el descobriment del plaer de la lectura
La més visible de totes les accions ha estat la participació directa dels estudiants del grau en el projecte Atrapallibres. La seva implicació s’ha concretat en l’acompanyament i la tutela de nens i nenes en la lectura de les obres seleccionades per al Premi que impulsa el Consell Català del Llibre Infantil i Juvenil amb l’objectiu de promoure entre infants i joves la lectura en llengua catalana, actual i de qualitat. L’Atrapallibres inclou una selecció de tres llibres per a cada categoria (9, 10 i 11 anys) i els nens i les nenes es converteixen en el jurat que escull quin és el millor segons el seu criteri. Per Sílvia Mas Sañé, vicerectora del Campus Manresa de la UVic-UCC i coordinadora de la Comissió Aloy, «l’experiència d’acompanyar un infant en la lectura durant uns mesos ha estat una experiència molt enriquidora i gratificant perquè els ha permès, d’una banda, prendre consciència del poder transformador de la lectura en infants que descobreixen la màgia de la literatura, i de l’altra, desenvolupar tot un seguit d’estratègies i competències molt aplicades que seran fonamentals en el seu rol de mestres».
Les valoracions que han fet els estudiants d’aquesta experiència també va en aquesta línia. Paula Escalera Martín i Kai Suñol asseguren que participar en l’Atrapallibres «ens ha donat l'oportunitat de poder-nos apropar a un infant i de crear vincles entre ell i la lectura. Aquesta experiència ens anirà molt bé quan siguem mestres, perquè ja haurem agafat una mica de pràctica en aquest aspecte». Laura Martín i Carla Cocera hi afegeixen que «el moment més gratificant ha estat veure com realment l’infant estava gaudint de la lectura de cadascun dels contes i com, a mesura que avançaven les històries, s’endinsava una mica més en el món lector. A través d’aquest projecte no només hem descobert la importància que té la lectura des de ben petits sinó també com és una eina per desenvolupar la connexió emocional, l’autoestima, la imaginació i creativitat, el desenvolupament cognitiu i el llenguatge».
«A través de l’Atrapallibres no només hem descobert la importància que té la lectura des de ben petits sinó també com és una eina per desenvolupar la connexió emocional, l’autoestima, la imaginació i creativitat, el desenvolupament cognitiu i el llenguatge»
A partir d’aquesta primera experiència amb l’Atrapallibres i tenint en compte tant la valoració que se’n fa des dels estudis com per part de l’estudiantat, s’ha decidit que la vinculació entre el grau en Mestre d’Educació Infantil i el projecte tindrà continuïtat el curs que ve, amb una intervenció més llarga i amb més sessions d’acompanyament i valoració amb els estudiants.
Aprendre a llegir diferents registres
En el marc del desenvolupament de la competència lectora dels futurs mestres, una altra de les accions que s’ha posat en marxa són els Cercles de Lectura Acadèmica. Segons Sílvia Mas, aquesta activitat forma part de la voluntat de fer que els estudiants aprenguin a llegir diferents registres, des de la ficció fins a l’assaig o els articles acadèmics. «És fonamental que els futurs mestres surtin molt ben formats en aquest àmbit, no només perquè hauran d’exercir la docència, sinó també perquè això contribueix al seu coneixement», assenyala.
Dirigida per la docent Irene Tort, aquesta és una activitat que segueix una metodologia pràctica d’aprenentatge col·laboratiu. Consisteix a fer que cada estudiant faci la lectura activa d'un article acadèmic que comparteix amb un grup. Dins d’aquest grup cada persona assumeix un rol diferent amb l’objectiu que hi hagi lectures des de perspectives diverses. D’aquesta manera, la lectura es pot fer des del paper del moderador, des de la voluntat de resumir el document, des del paper de fer preguntes o assumint la responsabilitat d’escollir elements contextuals del text per explicar-los i relacionar-los. La feina culmina amb una sessió de debat de tres quarts d’hora durant la qual cadascú intervé posant l’èmfasi en el paper que li correspon.
La importància de l’oralitat
Segons els experts, en l’aprenentatge de la lectura, l’oralitat hi juga un paper transcendental. És per això que la formació del grau inclou tallers de lectura en veu alta, amb l’objectiu que els futurs mestres dominin la lectura oral per convertir-se en bons models per als infants. Una persona que no sigui un bon model de lectura «difícilment pot engrescar els nens i les nenes a llegir». Aquest treball s’ha desenvolupat en dues sessions que han anat a càrrec de l’experta Marta Luna. La primera s’ha centrat en els elements essencials de la lectura en veu alta, mentre que en la segona, molt més pràctica, els estudiants han hagut de preparar un text per llegir-lo davant els companys seguint les recomanacions de la docent.
Una jornada pràctica per a mestres i futurs mestres per engrescar els infants en la lectura
L’oralitat va ser un dels aspectes destacats de les Jornades d’Educació sobre "El poder transformador de la lectura: el valor de la literatura infantil i juvenil" que va tenir lloc a UManresa el mes de març passat en el marc de les diferents accions per impulsar la lectura. Hi van participar un centenar de persones, la majoria docents, però també estudiants de mestre. De fet, era una jornada adreçada als dos col·lectius, amb l’objectiu de reflexionar sobre la lectura infantil i juvenil, i donar eines pràctiques per aplicar-les a l’aula.
La jornada va comptar amb la participació de les principals referents de la literatura infantil i juvenil del país, entre les quals hi havia Marta Luna, mestra i experta en la lectura, i Maite Carranza, escriptora i guionista, que van pronunciar la conferència titulada “La passió per la lectura s’encomana”. Una conferència que va ser tota una lliçó de com fer possible que els infants se sentin atrets per la lectura.
La lectura és la base de l’aprenentatge, però algunes escoles volen anar massa de pressa per introduir-la entre els infants. Abans d’arribar-hi, cal començar per l’oralitat, que és la que ens portarà a la lectura. És important, van coincidir a dir, que els infants desenvolupin el llenguatge gràcies a un entorn on les paraules flueixin, que adquireixin la capacitat d’escoltar i d’entendre, i que posteriorment aprenguin a parlar i a crear estructures lingüístiques. Aquest és el camí que portarà els infants a tenir interès per llegir i, finalment, en darrer terme, per escriure.
La lectura és la base de l’aprenentatge, però algunes escoles volen anar massa de pressa per introduir-la entre els infants. Abans d’arribar-hi, cal començar per l’oralitat, que és la que ens portarà a la lectura
Receptes per encomanar la lectura als infants
Que els infants tinguin interès per la lectura requereix que s’enamorin de les paraules, però també prestigiar el llibre com a objecte. Això segon implica evitar que els infants associïn els llibres a la feina que se’ls encarrega a l’escola i que els tornin a veure com a objectes desitjables, que fomentin el plaer, la descoberta i la curiositat. I tot això requereix docents compromesos, que sàpiguen contagiar l’entusiasme per la lectura. És en aquest aspecte que és primordial formar els mestres perquè es converteixin en bons models de lectura, perquè sàpiguen llegir i explicar contes. Només així, s’evitarà que a les escoles s’acabi ensenyant la mecànica de la lectura sense tenir en compte l’expressió que dona sentit a les estructures gramaticals que els infants hauran de saber dur a la pràctica quan hagin de llegir o escriure.
Un altre dels aspectes clau en el foment de la lectura entre els infants passa per la prescripció lectora i això també implica que els mestres i futurs mestres llegeixin molt per fer bones recomanacions. Només d’aquesta manera, des d’aquesta experiència lectora, s’aconseguirà que la selecció de les lectures sigui l’adequada a l’edat dels infants i joves, i evitar així que es frustrin si no entenen el text que estan llegint.
Altres accions
No totes les accions que s’han dut a terme durant el curs han tingut la dimensió de l’Atrapallibres, però sí que en tots els casos s’han sumat a l’objectiu de contribuir a millorar la relació dels estudiants amb la lectura tenint en compte el paper que hauran de tenir en el futur com a promotors de la lectura. Aquest és el cas del taller de tertúlia literària infantil que van impartir dues docents expertes, Mariona Pujol i Maria Graell, que van donar eines als futurs mestres per treballar la conversa i el diàleg a l’aula amb els infants després d’una lectura literària.
Una altra de les iniciatives a les quals es donarà continuïtat és precisament la que han impulsat un grup d’estudiants que han estat treballant un projecte de dinamització de la biblioteca pedagògica dels estudis d’educació. Aquesta iniciativa, emmarcada en les competències transversals i relacionada amb l’ODS “Educació de qualitat”, s’ha concretat en el que s’anomena l’ULlegim, un aparador ubicat en un lloc visible de l’edifici FUB4, al costat de les prestatgeries de llibres, on periòdicament es destaca algun títol relacionat amb el món de l’educació o d’interès per a mestres i futurs mestres, i se’n proposa la lectura.
Paral·lelament, els estudis participen activament i fan participar els estudiants de Mestre en actes i activitats relacionats amb la lectura, com el festival Tocats de Lletra o el Dia de la Poesia.
L’avantatge de disposar del Centre de Documentació en Literatura Infantil i Juvenil Josep Maria Aloy
Moltes d’aquestes activitats tenen com a escenari el Centre de Documentació en Literatura Infantil i Juvenil Josep Maria Aloy, un espai que aporta un gran valor als estudis d’educació de la Facultat. Segons la vicerectora del Campus i coordinadora del Centre de Documentació, Sílvia Mas, disposar del centre fa que «els estudiants tinguin accés a un fons documental únic amb més de 8.000 llibres de literatura infantil i juvenil en llengua catalana, a més d’arxius i material per fer estudis i recerca en aquest àmbit». A més, afegeix, «el Centre Aloy s’ha convertit en un espai dinamitzador d’actes culturals relacionats amb la promoció de la lectura, com ara presentacions de llibres, espectacles literaris i debats, entre d’altres». A més, la Comissió que gestiona el Centre Aloy està configurada per persones expertes en la lectura i la literatura infantil i juvenil «que són generadores d’idees, de projectes i d’activitats que impacten en els estudiants d’educació de la Facultat i que afavoreixen la seva formació en aquest àmbit». Per tot plegat, «el Centre és, sense cap mena de dubte, un catalitzador per a la formació de la competència lectora dels nostres estudiants».
Disposar del Centre de Documentació en Literatura Infantil i Juvenil Josep Maria Aloy fa que els estudiants tinguin accés a un fons documental únic amb més de 8.000 llibres de literatura infantil i juvenil en llengua catalana, a més d’arxius i material per fer estudis i recerca en aquest àmbit
La lectura als estudis de ciències socials d’UManresa
La lectura és transversal a tots els estudis que s’imparteixen a la Facultat de Ciències Socials de Manresa. A més del grau en Mestre d’Educació Infantil, aquesta és una qüestió que també es treballa als graus en Administració i Direcció d’Empreses i al grau en Gestió de la Societat Digital. Segons el degà de la Facultat, Marc Bernadich, «la lectura és la base sobre la qual podem construir coneixement». Llegir i debatre forma part del dia a dia dels estudiants perquè llegir i després reflexionar i debatre sobre el que llegim permet desenvolupar l’esperit crític i és una manera diferent d’adquirir coneixements.