Elisava Madrid, primer centre de l’Estat enfocat a formar emprenedors de les indústries creatives

Comparteix:

  • El nou centre oferirà formació en un camp pioner que fusiona disseny, creativitat i empresa
  • Models educatius similars ja han demostrat el seu èxit en universitats capdavanteres de Dinamarca, Suècia o els Estats Units
  • L’economia creativa preveu la generació de vuit milions de nous llocs de treball el 2030, segons la consultora Deloitte

La tardor vinent obrirà les portes Elisava Madrid, el primer centre d’Espanya enfocat exclusivament a la formació d’emprenedors i emprenedores en l’àmbit de les indústries creatives. A més, Elisava Madrid proposa un nou model pedagògic que oferirà formació en un terreny educatiu fins ara inexplorat al nostre país, on conflueixen el disseny i la creativitat amb els negocis.

El projecte vol donar resposta a la demanda latent de professionals de l’àmbit de l’economia creativa per part de companyies i consultores. En aquest sentit, recents informes han posat en relleu la importància del pensament creatiu per al funcionament i la productivitat del sector empresarial, i el seu rol transformador i competitiu.

Un sector amb vuit milions de nous llocs de treball el 2030

Algunes dades rellevants d’aquests estudis posen de manifest un rendiment superior, de fins a un 200 %, de les empreses que inverteixen en disseny respecte a les que no ho fan (Font: Design Council del Regne Unit). També destaca el fet que més del 70 % de les empreses enquestades a l’Spain Design Index reconeixen «el disseny com un element estratègic en el negoci». De fet, l’economia creativa preveu la generació de vuit milions de nous llocs de treball el 2030 a nou grans economies del món, entre elles Espanya, segons un informe de la consultora Deloitte.

Aquestes evidències posen de manifest el paper transformador de la creativitat en la competitivitat de les empreses. Això, juntament amb l’evident canvi de paradigma social, marcat per la irrupció de tendències innovadores que posen els usuaris i usuàries al centre, i per disciplines com la intel·ligència artificial, evidencien la necessitat de formar una nova generació d'emprenedors.

Model educatiu pioner

Elisava Madrid proposa un model pedagògic pioner que integra disseny, creativitat i negocis. Alguns dels referents d’aquest nou model educatiu, a punt d’arribar a Madrid sota el guiatge d’Elisava i Acid House, són universitats internacionals de referència i pioneres en reinvenció pedagògica, on aquest model ja funciona amb èxit, com Kaospilot, a Dinamarca; Hyper Island, a Suècia, o Minerva, a San Francisco.

«Elisava Madrid proposa un model educatiu disruptiu que aborda els desafiaments empresarials amb solucions innovadores»

«Es tracta d'un model educatiu nou i disruptiu, que aborda els desafiaments contemporanis de les corporacions i desenvolupa solucions innovadores per a aquestes», explica el director d’Elisava Madrid, Edgar González, educador i arquitecte amb més de vint-i-cinc anys d’experiència treballant en la intersecció del disseny, la tecnologia, la ciutat i la innovació a universitats com IE University o IE Business School. «Per això, utilitza el patró de pensament del disseny, així com les seves metodologies creatives, amb les seves eines i processos, i els aplica en el context empresarial creant estratègies efectives centrades en l'ésser humà».

En aquest sentit, el nou centre comptarà amb perfils com Christer Windeløv-Lidzélius, exdirector de Kaospilot, universitat danesa pionera al món en reinvenció pedagògica, i que codirigirà diversos dels programes educatius d’Elisava Madrid.

La seu del nou centre estarà ubicat a Acid House Madrid, que obrirà les portes a la primavera al barri de Legazpi, a uns metres del Centre de Creació Contemporània Matadero. De la mateixa manera que l'espai original d’Acid House a Barcelona, està dissenyada per Arquitectura-G, Premi Mies Van Der Rohe 2015 a l'Arquitecte Emergent i Premi FAD d'Arquitectura 2022.

Màsters en branding, innovació, disseny estratègic i lideratge

Els primers cursos, limitats a vint places cadascun, ja tenen les inscripcions obertes i es començaran a impartir el pròxim mes d'octubre, en espanyol i anglès, i en format presencial i semipresencial. Els màsters amb els quals s'iniciarà el nou projecte són el màster Beyond Branding, el màster en Recerca per al Disseny i la Innovació, el màster en Strategic Design i el màster en Creativity and Design Leadership.

El nou programa pedagògic, adreçat a perfils transversals, està inspirat en l’experiència d’Elisava en programes de màsters Executive a Barcelona. Santiago Albert, director de Màsters i Postgraus d'Elisava, afirma: «Tenim una llarga trajectòria de cursos executive, que s'han desenvolupat amb èxit a la nostra seu de Barcelona, l'objectiu de la qual ha estat formar professionals capaços d'impulsar el canvi i la innovació en corporacions. Fruit d'aquesta experiència, aterrem a Madrid amb un nou model pedagògic, ara sí, totalment centrat a formar emprenedors i emprenedores en l'entorn de les indústries creatives a través del design thinking i la creativitat».

«Aterrem a Madrid amb un nou model pedagògic, ara sí, totalment centrat a formar emprenedors i emprenedores en l'entorn de les indústries creatives a través del design thinking i la creativitat»

Per celebrar la posada en marxa de la seu d’Elisava Madrid, s’han programat una sèrie d’activitats, algunes encara per confirmar, que tindran lloc entre finals de maig i el pròxim mes de setembre. La programació inclou, entre altres esdeveniments, un acte inaugural per presentar els nous programes; diverses trobades sopar en el marc de Mayrit, Bienal de Disseny i Arquitectura de Madrid, en col·laboració amb Fondo Super Club, estudi creatiu que investiga noves pràctiques artístiques a través de la gastronomia, i xerrades i altres activitats protagonitzades per professionals com Pepa Casado, de l’estudi Future-A, consultora especialitzada en tendències.

Orígens i futura expansió

Acid House és un projecte nascut a Barcelona el 2020 amb seu al barri del Poblenou. Acid House Barcelona, amb 500 metres quadrats, és un centre que connecta entorns creatius i negocis. El seu teixit empresarial col·labora i desenvolupa projectes juntament amb Amazon, Adidas, Estrella Galicia, Tiktok, Donuts, Vicio, ICEX, Esade o l’Ajuntament de Madrid, entre d'altres.

«L'obertura de la nova seu situa Madrid com el nou epicentre de l'economia creativa de parla hispana»

Amb tot, la nova seu a la capital espanyola podria no ser l’última. En aquesta línia, Albert Folch, dissenyador amb vint anys de professió, director de l'agència creativa Folch i cofundador d'Acid House, avança: «Pensem que el model que estem fixant amb Elisava pot ser escalable a moltes altres ciutats de la geografia espanyola, així com de Llatinoamèrica, i pot generar no només un nou model educatiu sinó tot un ecosistema creatiu molt necessari per a certs entorns tecnològics i empresarials». I afegeix que «l'obertura de la nova seu situa Madrid com el nou epicentre de l'economia creativa de parla hispana».

Comparteix: