Lab 0-6, recerca, formació i transferència en educació científica a les primeres edats

  • L’investigador Xavier Rovira impulsa projectes de recerca en fotofarmacologia molecular, i més en concret cardíaca, al grup de recerca TR2Lab a la UVic-UCC
  • Els principals referents internacionals en aquest àmbit es van reunir a la UVic en un simposi, un espai per compartir resultats i fomentar les sinergies i la cooperació

Gairebé 6.000 infants van visitar el Lab 0-6 amb l’escola durant el curs 2017-2018, més de 1.000 van fer-ho acompanyats de les seves famílies i uns 5.000 van participar-hi a través del seu servei mòbil Lab sobre rodes. En total, doncs, uns 12.000 infants d’entre 0 i 6 anys de tot Catalunya han pogut experimentar amb les propostes d’aquest centre de descoberta, recerca i documentació per a l'educació científica a les primeres edats, gestionat pels estudis de Mestre d’Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa.

Nascut el gener de 2016, en només tres anys, s’ha consolidat com un referent en la divulgació científica en l’etapa infantil, tant per a les famílies, com per a les escoles o també per a docents i investigadors en l’àmbit nacional i internacional. Montserrat Pedreira, directora del grau de Mestre d’Educació Infantil de la Facultat de Ciències Socials de Manresa, explica que “el Lab 0-6 va néixer per atendre una necessitat sentida des dels estudis: demostrar que és possible fer ciència des de les primeres edats i oferir els recursos i els espais per fer-ho possible”.

El Lab 0-6 treballa en tres línies ben diferents però complementàries entre si: l’apropament de la ciència als infants de 0 a 6 anys, la formació del professorat d’educació infantil en didàctica de la ciència i la investigació en aquest mateix àmbit. Així, la característica diferencial d’aquest equipament és que tota l’activitat de recerca es transfereix tant a la docència, sigui en formació inicial com permanent, com a la població infantil i les seves famílies.

“El Lab 0-6 ofereix propostes d’experimentació científica a grups d’escolars i a infants acompanyats per les seves famílies”.

El Lab sobre rodes permet arribar a molts més infants

El Lab 0-6 és, en primer lloc, un centre d’experimentació per a infants de 0 a 6 anys obert a les escoles i a les famílies. Per això, obre en horari de matí: per a grups d’escolars, entre setmana, i per a famílies, el diumenge. Els seus 300 m2 tenen una capacitat per acollir fins a 50 infants alhora, la qual cosa permet atendre grups d’escolars al llarg de tot el curs i nens i nenes acompanyats de les seves famílies durant els caps de setmana.

En paral·lel, el centre també disposa d’una unitat mòbil, el Lab sobre rodes, que es desplaça a llars d’infants per fer més accessible l’experiència als nens i nenes d’aquesta etapa educativa Es tracta d’una furgoneta equipada amb diferents propostes per a l’experimentació científica, específicament pensades per a infants de 0 a 3 anys, a càrrec d’una educadora que en dinamitza les activitats.

“La formació dels docents i la recerca permeten mantenir l’activitat innovadora del centre i transferir-la als centres educatius”.

Investigar i formar en didàctica de la ciència als docents

La formació dels docents en matèria d’educació científica a les primeres edats és una altra de les línies d’actuació del Lab 0-6. El curs passat, 544 mestres van participar en alguna de les 11 accions formatives organitzades pel centre. De fet, la bona feina realitzada des de l’inici en aquest àmbit, ha permès signar un conveni amb el Departament d’Educació per dedicar dues persones a mitja jornada a treballar en l’organització d’activitats formatives i pedagògiques per a docents relacionades amb la innovació en l’ensenyament de la ciència.

Els docents que participen en les sessions formatives del Lab 0-6 valoren molt positivament l’aportació que els fa tant com a recurs extern on els grups d’escolars poden experimentar en un espai ampli i amb gran quantitat i diversitat de propostes com per l’estímul que suposa a l’hora de crear el propi espai de ciència dins de les aules d’educació infantil. Núria Monclús, de l’escola de Copons (Anoia), explica que “el Lab 0-6 m’ha donat una nova visió de com abordar la ciència a l’escola, més agosarada. M’ha fet adonar del que són capaços els infants en matèria d’experimentació científica”.

Assessorar escoles europees en la creació d’espais de ciència

La investigació és també un dels puntals de l’acció del Lab 0-6. Aquest treball es canalitza a través del grup de recerca GRENEA (Grup de Recerca en Educació, Neurociència, Experimentació i Aprenentatge) que impulsa iniciatives de transferència per reflexionar, fer propostes i avançar en la incorporació de l’experimentació científica a les aules d’educació infantil. És una tasca que traspassa fronteres i que s’ha traduït en accions d’assessorament internacional. Una de les més destacades ha estat la consultoria al projecte “Early years explorers” de la Manchester Metropolitan University, l’objectiu del qual és elaborar propostes de ciència per a escoles angleses.

“Tres educadors, sis investigadors i dues mestres del Departament d’Educació omplen de contingut l’activitat del Lab 0-6”.

El Lab 0-6 disposa de dues educadores i un educador que conviden els nens i nenes a fer-se preguntes a partir dels materials que hi ha repartits en els diferents espais temàtics del centre: experimentació, matèria, llum i exterior. També compta amb un equip de sis persones dedicades a la investigació més dues mestres del Departament d’Educació que hi fan tasques d’impuls i coordinació d’accions formatives adreçades al professorat d’educació infantil. També compta amb estudiants del grau de Mestre en Educació Infantil d’UManresa becades per fer suport en les activitats educatives. És una oportunitat que valoren molt positivament. En paraules de Sandra Guiu, exalumna del grau, “és una experiència que et permet agafar confiança com a professional i alhora posar en pràctica els aprenentatges de l’aula”.

El Lab 0-6 compta amb el suport d’ICL Iberia, una empresa del sector extractiu del Bages que hi aporta recursos econòmics però també materials i coneixement tècnic amb la voluntat de contribuir a promoure l’interès per la ciència i fomentar les vocacions científiques des de les primeres edats.