Fer del videojoc una professió: una bona opció de futur

Comparteix:

  • El sector tecnològic de Catalunya i especialment la indústria del videojoc es troben en expansió tot i la pandèmia. La manca de professionals, però, amenaça d’alentir-ne el creixement
  • El grau en Enginyeria Multimèdia. Aplicacions i Videojocs proporciona al sector professionals totterreny capaços d’especialitzar-se en un món tecnològic canviant

El sector tecnològic de Catalunya es troba en una clara tendència ascendent malgrat la crisi pandèmica. El darrer «Baròmetre del sector tecnològic 2020» publicat pel Cercle Tecnològic de Catalunya, posava de manifest que les indústries TIC de l’àmbit català van assolir l’any passat xifres de rècord. Sense anar més lluny, l’any 2019 hi havia registrades 16.339 empreses del sector tecnològic –xifra fins ara mai vista–, un 72% de les quals van tancar l'any amb beneficis i amb resultats positius superiors al 5% en molts dels casos. Amb més de 124.100 llocs de treball registrats l’any passat, es pot dir que el sector TIC ja dona més feina que el sector de l’automòbil a Catalunya.

No obstant això, el principal repte que ara amenaça el creixement del sector no és altre que la necessitat de captar prou talent per donar resposta als llocs de feina que el mercat genera, cosa que pot suposar un bon maldecap per a les empreses en expansió.

Ser un totterreny per moure’s en un entorn tecnològic canviant

L’any 2012 s’implantava a la UVic-UCC el grau en Enginyeria en Multimèdia per donar resposta a una demanda laboral creixent, que aleshores ja s’intuïa que venia per quedar-se. El curs 2017-18 el grau es reconvertia en Enginyeria Multimèdia. Aplicacions i Videojocs, amb l’objectiu d’oferir una especialització en aquests dos àmbits creixents a Catalunya, i «amb la voluntat de formar professionals experts en la creació de productes digitals, amb habilitats creatives i tècniques per al disseny de continguts interactius, gràfics i audiovisuals», segons explica Sergi Grau, degà de la Facultat de Ciències i Tecnologia.

Quan acaben el grau els estudiants han de ser uns veritables totterreny, capaços de desenvolupar-se en un context canviant

L’adaptació del nou pla d’estudis posava l’accent en una formació integral amb pràctiques a les empreses, que permetés als estudiants aprendre a través del treball en equip, la comunicació, la planificació i, sobretot, la creativitat com a tret diferencial. «Cal tenir present que el món de la tecnologia canvia molt ràpidament i que quan acaben el grau els estudiants han de ser uns veritables totterreny, capaços de desenvolupar-se en un context canviant», explica el degà. Per això el grau ofereix formació en tres àmbits de coneixement –el disseny gràfic, el desenvolupament i l'experiència d'usuari– que els permetran especialitzar-se posteriorment en qualsevol dels perfils altament qualificats que ofereix el sector.

Sabies que...

Els graduats en Enginyeria Multimèdia. Aplicacions i Videojocs de la UVic-UCC...

  • tenen una ocupabilitat del 100%
  • tenen una ocupabilitat abans dels 6 mesos posteriors a la fi dels estudis del 100%
  • obtenen un 100% de contractes fixos
  • tenen un salari mitjà de 2.250 euros mensuals

*Segons l’estudi sobre inserció laboral d’AQU Catalunya de l’any 2020 basat en estudiants que van acabar el grau el 2016.

El videojoc, una professió seriosa

D’una dècada cap aquí, el videojoc ha deixat de ser un entreteniment dels joves per esdevenir un fenomen global de primer ordre. De fet, dins el conjunt de la indústria cultural i creativa és el sector que més ha crescut, amb diferència, en els darrers anys i ha estat una de les (poques) indústries que han sortit beneficiades de la pandèmia, ja que s’estima que amb el confinament el consum de videojocs ha augmentat al voltant d’un 20%.

Des de la Conselleria de Polítiques Digitals de la Generalitat de Catalunya s’està apostant fortament per convertir Barcelona i Catalunya en un pol d'atracció de la indústria del videojoc. Actualment el conjunt d’empreses catalanes productores de videojocs ja aporten el 53% de la facturació anual del sector de l’Estat espanyol, segons indica el Llibre blanc de la indústria catalana del videojoc 2019. «Aquest ecosistema creat amb el suport de l’Administració ha permès que moltes empreses internacionals tinguin seu a Barcelona i que moltes altres petites empreses independents trobin a Catalunya el terreny abonat per desenvolupar-se», afirma Grau.

Molt més que un entreteniment

Però no tots els videojocs s’han d’associar necessàriament a l’oci. Hi ha una demanda creixent per part de sectors com la formació, la medicina o la cultura que cada vegada més se serveixen del videojoc per oferir productes més atractius i interactius. «Els serious games permeten fer més fàcils, comprensibles i divertits, processos que de per si podrien ser complexos o avorrits», explica Grau, la qual cosa fa que tinguin una aplicabilitat infinita. Des de simular una operació quirúrgica per millorar una tècnica mèdica, fins a desenvolupar el curs de riscos laborals d’una empresa, passant per una visita de realitat virtual a un museu... tot és susceptible de ser tractat a través d’un videojoc.

La formació, la medicina o la cultura se serveixen cada vegada més del videojoc per oferir productes més atractius i interactius

En aquest sentit, ja fa quatre anys que estudiants del grau en Enginyeria Multimèdia. Aplicacions i Videojocs fan un projecte de col·laboració amb estudiants del grau en Teràpia Ocupacional per treballar conjuntament en el desenvolupament d’un projecte sobre tecnologies aplicades a la salut. Segons Grau, «és un projecte d’innovació docent en què estudiants de dues disciplines treballen conjuntament, aportant cadascú els seus coneixements per tirar endavant un projecte tecnològic, en aquest cas sobre salut, tal com es trobarien en el mercat laboral».

Jonathan Gómez, l’experiència de crear videojocs seriosos

Jonathan Gómez és a punt d’acabar els estudis del grau en Enginyeria Multimèdia. Aplicacions i Videojocs. En aquests moments compagina l’elaboració del treball de final de grau (TFG) en què està dissenyant un vídeojoc d’entreteniment amb les pràctiques curriculars dins l’empresa Neurekalab, que es dedica a crear eines tecnològiques per millorar l’aprenentatge i reduir el fracàs escolar.

«Tot i que quan vaig començar els estudis estava convençut de voler-me dedicar als videojocs de l’entreteniment, ara em decanto més pels jocs seriosos perquè m’atreu el fet de poder ajudar altres persones a millorar la seva qualitat de vida», afirma. A Neurekalab es dedica a dissenyar una nova interfície per a l’empresa i a dissenyar jocs per ajudar infants que tenen TDAH i discalcúlia. El que més li ha agradat dels estudis de Multimèdia «és que m’han ensenyat tot el procés de creació, des de dissenyar una interfície o un personatge i programar-lo, fins a publicitar-lo. Aquest coneixement de tot el procés fa que ara, quan dissenyi, em pugui entendre millor amb tots els agents que intervenen en un projecte multimèdia».

Sharingful, el projecte d’emprenedoria de Guillem Vestit i Gerard Garrote

Sharingful és el projecte que acaben de treure al mercat dos exestudiants del grau en Enginyeria Multimèdia. Aplicacions i Videojocs, fruit del seu treball de final de grau. Es tracta d’una l’aplicació web que permet agrupar usuaris per compartir els continguts i despeses de les plataformes digitals. «Ens vam adonar que per Internet molta gent buscava persones amb qui compartir la despesa de les plataformes digitals, i això ens va fer veure que hi havia una oportunitat de negoci», afirma Guillem Vestit, emprenedor del projecte juntament amb Gerard Garrote.

Per poder tirar endavant el projecte empresarial es van ajudar de la modalitat TFG Innova, que impulsa la Unitat d’Emprenedoria de la UVic, i que dona formació als estudiants que fan treballs de final de grau amb la idea de crear la seva pròpia empresa. Afirmen que el seu objectiu és «dedicar-nos professionalment a això, perquè veiem que hi ha un mercat potencial molt gran i no descartem obrir-lo a la resta d’Europa».

Del seu pas pel grau en Enginyeria Multimèdia. Aplicacions i Videojocs, destaquen la formació en disseny «que és una part molt interessant que no t’ofereixen altres estudis relacionats amb la informàtica».

Laura Martínez, experta en experiència d’usuari a Qatar

Laura Martínez Casas és graduada en Enginyera Multimèdia. Aplicacions i Videojocs i en aquests moments treballa per a una startup del sector mèdic, Rimads, que forma part del projecte de Qatar Foundation. Lidera la part d'experiència d'usuari, és a dir, com la gent interactuem amb les interfícies digitals i la tecnologia. «Actualment estem desenvolupant una intel·ligència artificial, Avey, per facilitar l'accés a un diagnòstic mèdic. La idea és que qualsevol persona, des de qualsevol lloc del món, pugui tenir accés a un diagnòstic mèdic precís de forma gratuïta».

Dels estudis del grau en destaca la versatilitat, ja que toca totes les tecles, i això li ha permès tenir una visió àmplia de totes les àrees relacionades amb el sector digital. «Una vegada ets al món professional t’adones de la importància que té haver adquirit aquesta visió transversal, ja que et dona eines per detectar les necessitats i limitacions que poden aparèixer quan desenvolupes un projecte», afirma, mentre assegura que les seves perspectives de futur van lligades a «treballar per una societat més justa i igualitària». També està convençuda que «la tecnologia és una eina molt potent, i confio que si s’enfoca en la direcció correcta ens pot ajudar a construir un món més inclusiu».

Comparteix: