- El programa, que va començar al grau en Infermeria, s’ha anat estenent a altres estudis de grau i CFGS
- La formació dona resposta als nous requeriments del mercat laboral, que demana persones amb determinades habilitats, que se sumin a les competències tècniques específiques d’una professió
Les competències tècniques específiques d’una professió i el currículum ja no són suficients per accedir a un lloc de treball. Les persones que es dediquen a la selecció de personal asseguren que, cada vegada més, les empreses procuren que les persones que incorporen tinguin altres habilitats, les conegudes com a transversals o soft skills, que són les que, més enllà dels coneixements tècnics que té un professional, garanteixen l’adequació d’un candidat per a un lloc de treball. Tot i el pes creixent que aquestes habilitats tenen en el mercat laboral, el currículum acadèmic fa que es treballin encara de manera insuficient, amb sessions esporàdiques i de manera transversal en algunes assignatures, una situació que UManresa ha volgut resoldre amb la posada en marxa d’un programa pioner en el sistema universitari, durant el qual l’estudiant treballa el seu propi mapa del talent. El programa serveix perquè l’estudiant es conegui millor i sàpiga quins són els seus punts forts i febles, i a partir d’aquest autoconeixement pugui millorar per convertir-se en un millor professional, que es diferenciï de persones que tenen la mateixa formació i les mateixes capacitats tècniques que s’associen a una professió determinada.
El programa serveix perquè l’estudiant es conegui millor, sàpiga quins són els seus punts forts i febles, i pugui millorar per convertir-se en un millor professional, que es diferenciï de persones que tenen la mateixa formació i les mateixes capacitats tècniques
El programa es va posar en marxa fa tres cursos al grau en Infermeria de la Facultat de Ciències de la Salut de Manresa, i aquest curs 2022-2023 s’ha incorporat al grau en Administració i Direcció d’Empreses de la Facultat de Ciències Socials de Manresa i als cicles formatius de grau superior (CFGS) de Comerç Internacional i d’Educació Infantil del Campus Professional.
L’impulsor del programa és el docent col·laborador Carlos Bella. Amb una llarga trajectòria com a professional de la gestió del talent, Bella explica que «fer un mapa del talent és com construir un edifici, amb columnes que el sustentin i una estructura formada per elements que siguin sòlids». Precisament, ajudar a construir aquesta estructura és la feina que es desenvolupa en el marc d’aquest programa. Bella ha dissenyat un material en format de kit de facilitació anomenat «Talento y punto», que és el punt de partida per treballar la identificació de les competències de cada persona.
Partir de l’autopercepció
Cada estudiant ha de començar per elaborar un mapa partint de la seva pròpia autopercepció, que posteriorment es contrasta amb avaluacions estandarditzades. El resultat de les dues avaluacions és l’inici del treball que es fa durant tot el curs per treballar les mancances detectades en cada persona pel que fa a totes les competències que formen part del mapa del talent. El treball es fa a través de simulacions i tutories.
Segons Bella, es tracta que «cada estudiant identifiqui el seu mapa del talent, que conegui quin és el seu punt de partida per desenvolupar les competències que té més fluixes, i que es doti d’eines de comunicació que li permetin defensar el seu talent i potenciar-lo».
5 A que són la base del mapa del talent
Autoconeixement, autoconcepte, autoestima, autoconfiança i autovaloració positiva són les 5 A que constitueixen la base del mapa del talent d’una persona. Conèixer-les i treballar-les és fonamental per a qualsevol persona que vulgui anar més enllà de les competències bàsiques i tècniques que ha de tenir com a professional. El mapa del talent es complementa amb tot allò que impulsa o desincentiva la motivació, amb les competències emocionals, les competències per relacionar-se amb les persones i els elements que ens fan diferents.
L’autoconeixement és l’habilitat per conèixer-nos i descobrir els punts forts, les característiques pròpies i les àrees de millora. L’autoconcepte és la imatge que ens creem sobre nosaltres mateixos, el conjunt d’idees i creences que ens defineixen. En el mapa del talent, l’autoestima és la valoració que fem de nosaltres mateixos segons els nostres pensaments, sentiments i actuacions. A la base del mapa hi ha també l’autoconfiança, la capacitat de definir amb exactitud la nostra línia d’actuació, tot allò que podem afrontar amb garanties d’èxit en els desafiaments diaris. La cinquena de les A és l’autovaloració positiva, una valoració en contraposició entre el jo real i el jo ideal, és a dir, el valor que donem a la formació, l’experiència i les competències.
Tres anys d’experiència a Infermeria
Aquest és el tercer curs que l’estudiantat del grau en Infermeria utilitza aquesta metodologia, de manera que les futures infermeres i infermers ja fa temps que treballen, en format de seminaris, totes les habilitats que haurien de tenir més enllà dels coneixements tècnics. Aquestes habilitats constitueixen el «mapa ideal de la infermeria», que estan dissenyant i treballant un grup d’experts, docents i professionals en actiu. Aquest treball ha fet que els estudis d’Infermeria estiguin immersos en un procés de reflexió i de «revisió de les competències que contempla el pla d’estudis per plasmar-les gràficament», explica la directora dels estudis, Carme Valiente.
«Aquest treball ha fet que els estudis d’Infermeria estiguin immersos en un procés de reflexió i de revisió de les competències que contempla el pla d’estudis»
L’estudiantat d’Infermeria podrà veure, un cop finalitzi els estudis, com ha evolucionat i millorat totes les seves habilitats per ser un bon professional més enllà de les seves habilitats tècniques i coneixements específics de la professió. Segons Valiente, aquest és un programa que «ajuda els estudiants a prendre consciència de la importància de les actituds, i de com la gestió de les emocions i l’autoconeixement són claus per oferir cures infermeres de qualitat».
Emma Rodríguez acaba aquest curs el grau en Infermeria a UManresa. Assegura que treballar el mapa del talent «m'ha ajudat molt a conèixer les meves virtuts i debilitats. Per treballar en Infermeria és indispensable fer aquest tipus de formació. Jo tenia molta inseguretat en relació amb la meva incorporació al món laboral i gràcies a aquestes sessions he pogut treballar aquesta por. Crec que ara estic més ben preparada en l’àmbit emocional per oferir una millor atenció sanitària».
Treballar el talent a tots els estudis
El que va començar com a experiència pilot al grau en Infermeria, on s’ha convertit en una assignatura, s’ha començat a implantar des d’aquest curs en altres estudis dels àmbits de l’Educació i de l’Empresa. Aquest curs s’hi han sumat els estudis d’ADE, dins de l’assignatura d’Iniciativa Empresarial, i dels CFGS de Comerç Internacional i d’Educació Infantil del Campus Professional. En aquests casos es treballa de manera diferent. Per exemple, al CFGS d’Educació Infantil es fan sessions formatives a través d’entrevistes individuals perquè les estudiants de primer elaborin el mapa del talent. A aquesta entrevista s’hi sumen quatre sessions teòriques per treballar les 5 A i al final dels estudis es fa una segona entrevista per valorar quina ha estat l’evolució. Al CFGS de Comerç Internacional, es treballa a partir d’un test individual sobre competències bàsiques i posteriorment s’elabora un pla individualitzat perquè cada alumne treballi i exploti en positiu les seves competències. A més, es fa un assessorament i acompanyament per a la confecció d’una estratègia personalitzada amb vista a possibles entrevistes de feina.
Els coordinadors d’aquests dos cicles, Laura Torreguitart i Marc Selgas, valoren molt positivament la tasca que s’està duent a terme en aquest àmbit. Torreguitart assegura que «quan un alumne passa a ser un professional de l’educació i ha pogut treballar tots aquests aspectes, coneixent-se millor, amb les seves fortaleses i debilitats, això reverteix directament en el seu futur professional, tant per poder trobar una bona feina com per saber treballar millor amb altres persones». A més, afegeix, «tot el que sigui fer un acompanyament individual a l’alumnat suma en el seu desenvolupament emocional. El mapa dona un rigor a les tutories individuals, ja que permet buscar objectius de millora i treballar-los durant els dos anys del cicle». Segons Marc Selgas, «aporta l’actualització del que demanden les empreses i ajuda l’estudiantat a preparar-se per vendre’s com a bons professionals. Al CFGS de Comerç Internacional ha funcionat tan bé que el curs que ve incorporarem al programa el cicle d’Administració i Finances».
«Tot el que sigui fer un acompanyament individual a l’alumnat suma en el seu desenvolupament emocional. El mapa dona un rigor a les tutories individuals, ja que permet buscar objectius de millora i treballar-los»
A la valoració positiva que en fa el professorat, s’hi suma la de l’estudiantat. Chaima Diyani i Isatou Touray, estudiants del CFGS d’Administració i Finances, qualifiquen l’experiència com a «espectacular» i com «una eina necessària». Segons Diyani «ens va ajudar a conèixer-nos millor. T’aporta confiança en tu mateixa». Per a Touray, «m’aportarà coneixements bàsics per desenvolupar i identificar habilitats, aptituds i talent, així com per comprendre com aquestes es relacionen amb les meves opcions professionals futures. També em permet identificar les meves fortaleses i, en el cas dels punts febles, poder millorar-los».
L’objectiu de Carlos Bella és que tot el treball que s’està desenvolupant a UManresa es vagi ampliant a altres estudis i que sigui un element transversal a totes les formacions de la Universitat. A més, també es proposa que el treball que s’està fent es pugui convertir en material de recerca que demostri l’eficiència d’un programa com aquest, que contribueix a un desenvolupament integral de l’estudiantat.
Element diferenciador
«La formació t’obre les portes del mercat de treball, però són les competències les que et convertiran en un professional eficient», diu Carlos Bella. Els seleccionadors de personal ja treballen actualment a partir del mapa del talent i, per això, un estudiant que hagi treballat el seu autoconeixement i les seves competències estarà molt més ben preparat per afrontar amb èxit un procés de selecció de personal.
Més enllà de l’impacte que pot tenir en els processos de selecció laboral, treballar el mapa del talent pot servir també com a eina preventiva del burnout, ja que l’autoconeixement afavoreix la gestió de les emocions en el món del treball i facilita l’acoblament de les persones dins d’equips de treball. Segons Bella, les persones que hagin fet aquest treball estan preparades per fer un ús estratègic de les emocions, que és el que es coneix com a intel·ligència emocional.
El mapa del talent en la recerca de feina
Aquest treball als estudis no és l’única iniciativa desenvolupada des d’UManresa en l’àmbit del desenvolupament del talent. Això, juntament amb el treball que desenvolupa el Centre d’Innovació en Simulació, ha permès posar en marxa, conjuntament amb l’Ajuntament de Manresa, l’Escola de Competències, una innovadora proposta adreçada a persones emprenedores i persones en cerca de feina. L’Escola de Competències permetrà desenvolupar un programa pioner per utilitzar la metodologia de la simulació en benefici d’aquestes persones. L’objectiu és que les que hi participin sàpiguen identificar les habilitats que tenen i aquelles que els manquen, i treballar per desenvolupar-les. El projecte, que compta amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona i del qual se’n beneficiaran els usuaris dels serveis locals d’ocupació del Bages, s’aplicarà posteriorment a altres serveis d’ocupació del territori.