Entre micròfons i càmeres: aprenent a ser professionals de la comunicació

Comparteix:

  • La sala de redacció, l’estudi de ràdio Carles Capdevila i el plató de TV són tres espais que permeten als estudiants de les titulacions de comunicació de la UVic aprendre a partir de simular que es troben en un context real
  • Fent un pas més enllà, la UVic Ràdio i l’Insights esdevenen projectes formatius i professionals alhora

A l’hora d’aprendre a desenvolupar qualsevol ofici són importants no solament els coneixements teòrics, sinó tota la formació pràctica que els acompanya. Coneixedora d’aquest fet, a banda d’incorporar pràctiques externes en les seves titulacions oficials, la Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya (UVic-UCC) hi implementa la simulació com a metodologia docent per al desenvolupament de competències. Aquesta potent eina formativa parteix de posar l’estudiant en una situació molt similar a la que es pot trobar en la seva pràctica professional. Aquest fet li permet enfrontar-se a la pressió que viurà en un context real, però sense els riscos de fer-ho en el món verídic. Aleshores, els errors es converteixen en aprenentatges per al futur.

Com altres àmbits de la Universitat, el de comunicació també fa una aposta clara per introduir aspectes de la simulació en les assignatures dels seus graus en Periodisme, en Comunicació Audiovisual, en Publicitat i Relacions Públiques, i en Màrqueting i Comunicació Empresarial de la Facultat d’Empresa i Comunicació (FEC). D’aquesta manera, els estudiants poden experimentar que són en una redacció, en un estudi de ràdio o en un plató de TV, i preparar-se per als desafiaments reals del periodisme i la comunicació.

La introducció d’aspectes de la simulació en l’àmbit de la comunicació permet que els estudiants puguin experimentar que són en una redacció, en un estudi de ràdio o en un plató de TV

Experimentant l’activitat periodística en la sala de redacció

La sala de redacció està pensada per simular l’activitat periodística de la redacció d’un mitjà en aquelles assignatures més aplicades. És una experiència pràctica que prepara els estudiants per a situacions reals.

Així, per exemple, «en assignatures de ràdio, en què els alumnes treballen per grups, mentre alguns estan a l'estudi Carles Capdevila fent el directe, amb companys treballant també a les cabines d'edició d'àudio, altres grups són a la sala de redacció per elaborar els productes radiofònics que hauran de posar en antena una estona després», indica Toni Sellas, coordinador de Periodisme. I afegeix que «des de cada assignatura s’ajusta la manera de funcionar als continguts, les competències i els resultats d’aprenentatge que cal treballar-hi».

«Des de cada assignatura s’ajusta la manera de funcionar als continguts, les competències i els resultats d’aprenentatge que cal treballar-hi»

La sala de redacció de la UVic té tot l’equipament necessari per elaborar textos, i altres formats i narratives. Compta amb ordinadors Mac, una taula de mescles de quatre entrades, dos micròfons sense fils, un croma amb il·luminació per treballar formats televisius i audiovisuals, dos monitors de 52 polsades, impressora i programes d'edició, entre altres eines. L'espai serveix a l'estudiantat per experimentar què passa en una redacció real, però també perquè hi treballin els equips de redacció dels mitjans de comunicació reals de la Universitat, com ara la revista Insights.

L’estudi de ràdio Carles Capdevila: un espai per a la formació i la UVic Ràdio

Ja sigui davant del micròfon, presentant notícies o un programa d’entrevistes, o duent-ne a terme la gestió tècnica a l’altra banda, l’estudi de ràdio Carles Capdevila ofereix als futurs professionals de la comunicació l’oportunitat de practicar, desenvolupar i millorar les seves habilitats radiofòniques.

D’aquesta manera, «independentment de les eines i els programes que s’utilitzin a les diferents emissores, per crear bons productes cal dominar el llenguatge radiofònic i les seves característiques, i això només s’aconsegueix amb la pràctica», assenyala Sergi Solà, cap d’estudis de la FEC i professor de Ràdio.

«Independentment de les eines i els programes que s’utilitzin a les diferents emissores, per crear bons productes cal dominar el llenguatge radiofònic i les seves característiques, i això només s’aconsegueix amb la pràctica»

En aquest espai, els estudiants poden aprendre amb aparells tecnològics adequats totes les rutines professionals relacionades amb la posada en antena d'un producte radiofònic. Aquest curs, a més, s’han estrenat dues cabines de gravació en què els alumnes hi poden experimentar i enregistrar els seus treballs o pòdcasts de manera totalment autònoma, una altra de les característiques del món professional.

Des d’aquest espai també es difon la UVic Ràdio, l’emissora de ràdio digital de la UVic, que ofereix una programació centrada bàsicament en programes de producció pròpia, fets i produïts per estudiants de la FEC i persones vinculades. «Els alumnes hi poden difondre els seus treballs i pòdcasts», indica Sergi Solà, que afegeix «que és una primera via d’entrada al món professional i real de la ràdio, que els permet crear un currículum més enllà dels estudis».

Com els platós professionals de TV

Posar-se davant els focus no és una tasca senzilla, i se n’aprèn en bona part gràcies a la pràctica, que permet no només dominar la posada en escena i la locució, sinó també la sensació de sentir-se observat. Davant aquesta realitat, el plató de TV esdevé un equipament clau perquè els estudiants de l’àmbit de comunicació puguin experimentar davant i darrere la càmera, i obtenir-ne els coneixements necessaris per esdevenir professionals del sector audiovisual en el futur.

Per Jan Frigola, coordinador del grau en Comunicació Audiovisual, «poder disposar d’un espai adequat per fer pràctiques simulant la realitat de ser en un plató de TV permet una experiència d’aprenentatge pràctica i realista, que facilita la retenció de coneixements per part de l’estudiantat. També fomenta la presa de decisions i la resolució de problemes que es poden trobar en un futur entorn professional.»

«Poder disposar d’un espai adequat per fer pràctiques simulant la realitat de ser en un plató de TV permet una experiència d’aprenentatge pràctica i realista, que facilita la retenció de coneixements per part de l’estudiantat»

En aquest entorn d’aprenentatge els estudiants tenen a l’abast tot l’equipament tecnològic audiovisual i digital d'última generació per desenvolupar projectes amb l'ús de tots els recursos del llenguatge audiovisual, similar als dels platós professionals. Entre altres, destaquen les càmeres Full HD amb òptica professional, la càmera robotitzada controlada des de realització, la sala de regidoria que incorpora una taula de so Hi-Fi, pantalles planes divisibles per entrades de càmera, una taula de mescles, un sistema de telecomunicació entre el plató i l'equip de control i un sistema d'enregistrament digital. Annex al plató hi ha un espai UCoworking que permet als estudiants treballar en grups reduïts.

Insights: un pas més enllà de la pràctica docent

Nascut com un projecte formatiu i professional alhora, Insights és un magazín digital fet i pensat per l’alumnat dels diferents graus de la FEC, que està obert a estudiants d’altres facultats i, també, a alumni i professorat. “Fuig de l’actualitat, recull històries atemporals i ofereix un periodisme més reposat, que permet tractar temes en profunditat”, assenyala Ariadna Reche, directora de Continguts i cap de Redacció de la revista.

Insights va sorgir amb la voluntat d’oferir a l’estudiantat una finestra on expressar-se. En aquest sentit, «és un portal comunicatiu en què els estudiants poden començar a traçar una trajectòria professional», comenta Reche, que afegeix: «Com més aviat experimentin amb els gèneres periodístics, fent entrevistes, cobrint temes in situ... més ben preparats estaran quan acabin el grau i més portes se'ls obriran».

«Com més aviat experimentin amb els gèneres periodístics, fent entrevistes, cobrint temes in situ... més ben preparats estaran quan acabin el grau i més portes se'ls obriran»

Però Insights va més enllà d’una pràctica docent, perquè és un mitjà que surt a la llum, elaborat amb criteris i rutines professionals, i que, per tant, permet posar-les en pràctica. Alhora, els estudiants treballen en equip, formant part d’una redacció. En conseqüència, com a mitjà que és, l'activitat dels nois i noies que hi col·laboren no és una pràctica docent dins d'una assignatura, sinó una activitat periodística real. “És clar que són alumnes en formació, i per això cal tutelar-los i guiar-los en aquest procés, però també precisament per tot plegat, és una oportunitat d'aprendre fent, a través de la pràctica periodística real”, assenyala Toni Sellas.

Rodes de premsa amb el programa Professionals a l’Aula

En el marc del programa Professionals a l’Aula, els alumnes de la FEC de l’assignatura Periodisme Polític reben diferents polítics per aprendre i conèixer de primera mà com funcionen les rodes de premsa, i els fan preguntes sobre l’actualitat.

Els estudiants han tingut l’oportunitat de simular, en un ambient molt professional, rodes de premsa amb polítics de diferents ideologies, com Albert Botran, David Cid, Juan Milián, Jordi Turull, José Zaragoza i Raül Romeva, entre d’altres.

Els estudiants han tingut l’oportunitat de simular, en un ambient molt professional, rodes de premsa amb polítics de diferents ideologies

Josep Burgaya assenyala que la voluntat del programa és «anar més enllà de la fortalesa teòrica per proporcionar coneixement i habilitats pràctiques» motiu pel qual «la figura dels professionals a l'aula esdevé clau en tots els títols de la facultat».

Comparteix: