La tercera edició del cicle Elisava Masters’ Talks es trasllada al Disseny Hub i consolida la seva aposta amb conferenciants internacionals de prestigi

Comparteix:

  • La crítica de disseny Alice Rawsthorn ha inaugurat l’edició d’enguany, que continuarà el pròxim 13 de desembre amb Yazmany Arboleda, dissenyador d’instal·lacions de denúncia social i política
  • Pel cicle han passat ponents com la fotoperiodista i presidenta de la Magnum Foundation, Susan Meiselas, la premiada directora d’art Anna Ginsburg, i Gail Bichler, directora creativa de la revista ‘New York Times Magazine’

La Facultat de Disseny i Enginyeria Elisava ha estrenat aquest mes d’octubre la tercera edició de les Elisava Masters’ Talks, el seu cicle de conferències, organitzat pels programes de màsters i postgraus d’Elisava i protagonitzat per ponents reconeguts internacionalment. Tots ells comparteixen amb els assistents la seva experiència professional sobre temes vinculats amb el disseny, la comunicació, l’arquitectura, l’enginyeria de disseny industrial, l’art i la innovació.

El cicle complementa i porta un pas més enllà les conferències i xerrades que els programes de màster i postgrau d’Elisava organitzen periòdicament per complementar la formació dels estudiants, gràcies a les aportacions de nombrosos professionals de prestigi i figures internacionals del disseny i de la comunicació, que comparteixen la seva visió i les seves experiències amb l’alumnat i la resta d’assistents.

Totes les xerrades del cicle Elisava Masters’ Talks són gratuïtes i obertes a la comunitat d’Elisava i també al públic en general. A més, gairebé totes es poden veure també en streaming a través del canal de YouTube d’Elisava.

Després d’una primera edició que es a fer a Elisava el curs 2019-2020, la segona entrega va tenir lloc, el curs passat, a la Sala d’Actes del Col·legi Oficial d’Arquitectes de Catalunya (COAC), mentre que la d’enguany fa un nou i significatiu pas endavant i es trasllada a l’Auditori del Disseny Hub Barcelona.

Alice Rawsthorn

La primera conferenciant d’enguany ha estat Alice Rawsthorn, crítica de disseny i autora de llibres com Design as an Attitude o Design Emergency: Building a Better Future. A les seves obres, Alice parla del disseny com una eina potencial per acollir un canvi positiu en l’àmbit social, polític i ecològic. Ja en una anterior activitat organitzada per Elisava, Design as an Attitude, Rawsthorn va reflexionar sobre el significat del disseny en el futur i sobre com pot ajudar a abordar els reptes actuals que suposen l’emergència climàtica, la crisi dels refugiats, o la desigualtat i la violència. També va parlar de com la nova generació d’ attitudinal designers estan reinventant la pràctica i les possibilitats del disseny.

Yazmany Arboleda, dissenyador d’instal·lacions immersives sobre temes socials i polítics

El pròxim conferenciant serà Yazmany Arboleda, el primer artista del poble a la Comissió de Participació Cívica de Nova York i fundador de The People’s Creative Institute. L’obra de l’artista acull connexions comunitàries mitjançant iniciatives artístiques públiques i expansives, i pretén mostrar el poder de l’art als espais públics. Yazmany també és Senior Artistic Advisor a la Community Art Network i ha estat comissionat al Carnegie Hall, a la School of Management de Yale i a l’Organització de les Nacions Unides.

La pràctica de Yazmany Arboleda es basa a dir que l’art no és un substantiu, sinó un verb. L’artista creu que l’art és un llenguatge universal d’invenció i agència mitjançant el qual es defineix i redefineix la cultura, s’expressen les experiències compartides i es visualitzen totes les possibilitats. La seva obra està inspirada en els seus valors, i centra la col·laboració i la interdependència com una pràctica per preveure el futur. La xerrada, que tindrà lloc el pròxim dimecres 13 de desembre, al Disseny Hub Barcelona, explorarà projectes de Yazmany Arboleda que mostren l’evolució de la seva obra. Més informació aquí.

Yazmany Arboleda

Dues primeres edicions de projecció creixent

A continuació es repassa el perfil dels conferenciants que van passar pel cicle anteriorment. La primera edició va tenir lloc el curs 2019-2020 i va incloure la participació dels professionals següents:

Renny Ramakers

És historiadora de l’art d’Amsterdam, i cofundadora i directora de Droog Design, una reconeguda iniciativa de disseny experimental neerlandesa i alhora un projecte amb una mentalitat que toca de peus a terra, i que s’oposa a l’estil i la forma elevada en què es basa el món del disseny.

A la seva xerrada, ““Imagination As A Catalyst For Social Change”, proposava una reflexió sobre el canvi constant i sobre com cal adaptar-se a les grans transicions del món actual, tenint en compte temes com la digitalització, el canvi climàtic, la migració, la urbanització i la globalització. Ramakers parla sobre com es pot veure el canvi com una oportunitat de desenvolupar noves perspectives i com a font d’inspiració per descobrir un nou paradigma en el món del disseny. Tot es tracta del poder de la imaginació.

Susan Meiselas

Fotoperiodista coneguda per la documentació de problemàtiques relacionades amb els drets humans a Llatinoamèrica, les seves fotografies han estat reconegudes amb premis com el Guggenheim Fellowship (2015) o el Deutsche Börse Photography Foundation Prize (2019). També ha estat presidenta de la Magnum Foundation des de l’any 2007, fent-hi de mentora i ensenyant una nova generació de fotoperiodistes.

La seva xerrada “An Ongoing History” va proposar un debat sobre el seu treball sobre la història de Nicaragua, considerat un punt de referència per a la fotografia bèl·lica pel controvertit i pioner ús del color. Meiselas ha continuat dedicant la seva obra a la lluita pels drets humans arreu del món.

Susan Meisela

Morag Myerscough

L’artista londinenca sempre ha viscut a la ciutat i ha estat fascinada per com el color i els patrons poden canviar els entorns urbans i la percepció de la gent. Des d’escoles i hospitals fins a hubs culturals, Morag transforma els espais públics mitjançant la creació d’experiències captivadores per a tothom. El seu fort enfocament visual es pot reconèixer instantàniament, i la seva obra està lligada a la creació d’un sentiment de joia i pertinença per a tots aquells qui se la troben.

Normalment, treballa amb grups comunitaris per desenvolupar idees que reflecteixin la identitat dels usuaris, fent servir l’herència i la història cultural compartida de la zona local. Morag està obsessionada amb el sentiment de pertinença i en parla arreu del món. La seva obra ha estat àmpliament publicada a escala internacional per la seva visió social, i l’ús distintiu del color i els patrons, que sovint incorporen missatges positius.

Els ponents del cicle pertanyen a disciplines variades: de la fotografia a la direcció d’art, les instal·lacions en espais urbans o la intel·ligència artificial

Anna Ginsburg

És directora d’art especialitzada en animació mitjançant la combinació de diferents tècniques i mètodes com l’stop-motion, les imatges digitals o el live-action. El seu primer vídeo musical va guanyar el premi New Talent dels BAFTA i des d’aleshores ha dirigit pel·lícules com Ugly, Private Parts o What is Beauty?.

A la seva xerrada “Spinning Aubergines, Talking Genitals and the Oldest Women on Earth”, Ginsburg va parlar sobre el seu procés creatiu tècnic i conceptual. També, de com el seu curtmetratge Private Parts va marcar un abans i un després a la seva carrera, de com la reflexió sobre els ideals de bellesa va inspirar What is Beauty?, i finalment de com es van projectar en la seva darrera pel·lícula, Ugly.

Eva Franch

Arquitecta i comissària d’art, especialitzada en la producció de futurs i històries alternatives de l’arquitectura, ha fet classe d’art, arquitectura i la importància de pràctiques alternatives a la construcció arreu del món. També ha rebut nombrosos premis i beques d’investigació, i la seva obra s’ha exposat internacionalment.

Durant la seva xerrada “Politics, Economy and Architecture”, va explicar com l’arquitectura té el privilegi, però també la responsabilitat, d’articular el que és social, polític i econòmic en un espai de redefinició. També va presentar una sèrie de provocacions, projectes i reflexions sobre l’arquitectura d’avui en dia, i va parlar d’on es podrà trobar aquesta disciplina en un futur.

Segona edició culminada amb la conferència de la directora creativa del ‘New York Times Magazine’

Després d’una aturada motivada per les restriccions imposades per la pandèmia de la covid-19, el cicle es va reprendre durant el curs 2022-2023 amb els ponents següents:

Lev Manovich

És l’autor més citat dins el món de la cultura i l’art digital, i un dels tres més citats en la teoria de mitjans de comunicació i humanitats digitals. Durant tres dècades ha publicat 180 articles i 15 llibres, i els seus projectes d’art digital han estat a 112 exposicions internacionals.

A “One billion Rembrandts? Inside Visual AI Revolution” va parlar sobre la intel·ligència artificial (IA) i la revolució que aquesta suposa en el món de l’art. Manovich va avaluar de manera crítica algunes de les afirmacions que s’han fet sobre la IA i va proposar maneres alternatives d’entendre aquesta nova tecnologia. Se’n pot veure la videopresentació aquí.

Viviane Stappmanns

Viviane Stappmanns

Curadora del Vitra Design Museu de Weil am Rhein, està interessada a explorar com la contribució dels curadors pot ajudar a concebre el disseny com una pràctica que es preocupa per l’ecologia i la sostenibilitat social. A la seva exposició experimenta amb una visió nova i col·laboradora amb la conservació i l’exposició d’art.

A “Curating for the Common Good” va parlar de l’ofici de conservar l’art mitjançant la preservació, el cultiu i l’exhibició d’objectes valuosos, i de com en el cas del disseny, aquests objectes parlen sobre la voluntat i el progrés humà, sobre lideratge creatiu, i sobre l’economia del material i de la innovació tecnològica. Manovich va aportar diferents perspectives sobre com es presentarà, es debatrà i es practicarà el disseny en un futur. Se’n pot veure la videopresentació aquí.

La programació del cicle Elisava Masters’ Talks ha suposat un nou pas endavant pel que fa a les conferències amb ponents internacionals organitzades per Elisava

Jesper Kouthoofd

Cap de disseny, fundador i CEO de Teenage Engineering, empresa sueca productora de productes d’electrònica de consum, la seva obra ha estat reconeguda en revistes com GQ, Vanity Fair o The New York Times. Creu en la creació de productes per a tothom, independentment d’on visquin i de la llengua que parlin.

Durant la xerrada “Work and life at Teenage Engineering”, Kouthoofd va parlar dels projectes més rellevants que s’han dut a terme a Teenage Engineering, entre ells el famós sintetitzador OP-1 i les càmeres instantànies.

Luna Maurer

Luna Maurer

És artista d’interacció i disseny de mitjans, i cap de l’Studio Moniker d’Amsterdam, conjuntament amb Roel Wouters, on exploren les característiques de la tecnologia i la seva influència a la vida diària. L’estudi ha guanyat premis com el premi British Music Video, un Webby i diversos Dutch Design Awards.

A “Designing Friction” Luna Maurer va aprofundir sobre la relació del seu estudi amb la tecnologia durant els últims vint anys i l’impacte que ha tingut a la seva pràctica. Va parlar de com els webs han passat de ser una interfície d’escriptori a una extensió fonamental de la nostra identitat, i va compartir els seus experiments més recents. Se’n pot veure la videopresentació aquí.

Amica Dall

Professional multidisciplinària centrada en l’arquitectura i la cultura de ciutat, la seva obra com a cineasta i escriptora ha estat publicada a la BBC i exposada a la Biennal de Venècia, entre altres espais. Actualment, imparteix un seminari, Childhood, Culture, Design, at the Architectural Association; fa classes al Master in Situated Practice de la Bartlett School of Architecture, i col·labora amb l’artista Cristina Lina Fraser en diversos projectes.

En la seva xerrada “The Work of Repair”, Amica va reflexionar sobre com l’arquitectura i les pràctiques creatives es poden orientar, lluny de la invenció i la innovació, cap al treball pacient i lent de reparació, i va considerar el treball basat en l’assumpció de compromisos a llarg termini, personals o ètics, amb llocs, situacions i contextos socials.

Gail Bichler

Gail Bichler

És directora creativa de la revista The New York Times Magazine, on dirigeix l’equip creatiu responsable del disseny de la revista i els seus complements. Ella i el seu equip han guanyat nombrosos premis per les seves impressions i disseny interactiu d’organitzacions com l’Art Directors Club, la D&AD o l’American Institute for Graphic Arts.

The New York Times Magazine és coneguda pel seu periodisme ambiciós, els potents elements visuals que fa servir i els seus sistemes tipogràfics atrevits. Durant la xerrada “Design for the Times”, Bichler va parlar de com el seu equip enfoca el disseny de l’àmplia gamma de continguts que publica la revista i del paper que aquesta té en el context del Times. Se’n pot veure la videopresentació aquí.

Comparteix: