- Els Premis Laus estan estructurats en cinc categories i Elisava hi participa enguany en tres d’elles (Disseny Gràfic, Digital i Publicitat) amb més d’una vintena de projectes
- La presència de nombrosos projectes d’estudiants d’Elisava als principals premis del sector esdevé un indicador clau del talent emergent a casa nostra
Si en un anterior reportatge de l’UCampus s’exposava la tendència a l’alça dels projectes recents d’estudiants del grau en Enginyeria de Disseny Industrial d’Elisava, destacats en els principals certàmens i premis nacionals i internacionals del sector, es volen repassar aquí alguns treballs que apunten alt, signats pels estudiants del grau en Disseny i d’alguns màsters de la Facultat de Disseny i Enginyeria Elisava.
Si es parla de premis nacionals de Disseny, és inevitable referir-se als premis ADG Laus de Disseny Gràfic i Comunicació Visual, que seguint la línia dels darrers anys, han seleccionat un cop més nombrosos projectes de l’alumnat d’Elisava. Un bon termòmetre i un indicador clau del talent emergent a casa nostra, que s’inscriu en l’objectiu fundacional dels Premis Laus: promoure el disseny i visualitzar-ne la importància cultural i social, a més de donar suport a la professió, i als futurs i futures professionals del sector. Es repassen a continuació els projectes nominats.
Categoria Disseny Gràfic
Aquesta categoria, que és la que tradicionalment aglutina més projectes nominats i premiats, acumula enguany fins a deu projectes d’estudiants d’Elisava.
Hi ha des d’”Okàn”, de les alumnes Josefina Bull-Figueroa, Paz Masi, Denise Szternberg i Josefa Palma Esplugas, una marca de xocolates que busca conscienciar el consumidor sobre el treball infantil que sovint es duu a terme en els camps de cacau; a “I won’t be home for dinner”, d’Andrés Ramírez Ruiz i Camila Joaqui, que qüestiona els rols i les expectatives de gènere, i desmunta l’associació tradicional entre dona i cuina, o “Dear Tears: crying as an act of resistence”, d’Helena Elizondo, que utilitza la tècnica del brodat per visibilitzar l’acte del plor emocional, sovint considerat tabú en una societat que exalta l’alegria.
D’altra banda, “IMO-8”, d’Anna Filella, Berta Monfort, Ariadna Mir i Rubén Méndez, planteja una campanya de cartelleria que critica el consumisme i el capitalisme, i “RA[]MÉ”, de Beatriz Pérez, Marina Subirats, Laura Agulló, Giovanna García i Iban Cayero, proposa un perfum que encapsula la quotidianitat amb l’objectiu d’olorar, veure i sentir la bellesa del caos.
També hi ha el llibre Aly Arvense. Our Ally, d’Ann Griffin i Lia Araújo, que qüestiona el concepte de “veritat” dins de la ficció, o diverses peces editorials: Punt i coma, de Miquel Gracia Sanjuan i Laura Oliva-Rifà, sobre la necessitat de connectar les persones i reprendre les converses reals; la revista bianual Alike, de Camila Joaqui i Claudia Murillo, que analitza la relació entre el context cultural i el mobiliari en les activitats quotidianes, o les publicacions trimestrals The Weather Report, de Lia Araújo i Mads Vine, que estableix un paral·lelisme visual entre les estacions de l’any i la felicitat, que descriu com a “clima interior”, i “Eludita”, de Miquel Gracia Sanjuan i Andrés Ramírez Ruiz, que analitza el paper de les màquines en una societat cada cop més deshumanitzada.
Els treballs aborden temàtiques diverses: des de la conscienciació sobre el medi ambient o el treball infantil fins al qüestionament dels rols i les expectatives de gènere, la crítica del consumisme o la reivindicació del plor com a emoció natural
Categoria Digital
En aquesta categoria hi ha set projectes d’Elisava nominats: “NOTFINE”, per exemple, de les estudiants Lia Araújo i Sara Figuretti, proposa una plataforma en línia com a espai per compartir i aprendre sobre la salut mental. Centrada en les passions i preocupacions humanes, aquesta plataforma vol abordar un tema que la societat tendeix a silenciar o deixar de banda.
“Archaeological Museum of Digital Trash” (AMoDT), d’Andrés Ramírez Ruiz i Camila González, és una plataforma editorial que explora l’impacte de l’acumulació excessiva de dades, com un abocador digital, mitjançant exposicions sobre identitat, big data, xenofeminisme i maquinari. La plataforma busca posar en el focus i visualitzar els problemes socials i mediambientals sorgits a conseqüència de l’actual estil de vida digital, que, com ja se sap, també genera diferències i, a més, contamina.
“AtOS”, per la seva banda, de Neta Barstava i Victoria Fronza, explora la realitat de l’era digital, en la qual els telèfons intel·ligents han canviat la nostra manera de relacionar-nos. El mòbil és gairebé una part més de cadascú i aquest projecte desenvolupa una experiència per explorar els límits entre el món físic i el digital.
En la mateixa línia, “Mooore”, de Laura Oliva-Rifà i Carolina Marcia Arce Pérez, proposa una publicació digital que aborda els excessos de la societat actual, des de la sobrepoblació fins a la sobreproducció o els ultraprocessats; mentre que “I Will Never Stop Controlling You”, d’Emília Masato, qüestiona el suposat control que es té sobre les xarxes socials i el dispositiu mòbil, exposant el comportament i el temps infinit que se li dediquen.
“Smoking in the 21st Century”, de Mads Vine i Sarah Micheli, es desmarca dels anteriors per investigar el tabaquisme en la societat del segle XX mitjançant una plataforma creada amb recursos visuals com els NFT que fusiona realitat i píxels. Finalment, també ha estat nominada en la categoria Digital la pàgina web del Graphic Elisava Degree Show 2022, un portafolis en línia que mostra els projectes dels estudiants de l’última edició dels màsters en Disseny Gràfic i en Disseny Editorial.
Categoria Publicitat
En aquesta categoria han estat nominats “A line to be new, again”, d’Antía Durán, Adrià González, María del Sol Gómez i Claudia González, campanya de comunicació que reinventa els dissenys de sabates per a Camper Recrafted; “Soberano”, de Carolina Lleida, Rubén Méndez, Judith Beltran, Agueda Colom, Marta Barbosa, projecte que busca reposicionar aquesta marca i fer que recuperi la popularitat de dècades anteriors, i “Symbiology”, d’Alicia Guerrero, Rocío Blanchod, Carla Helmbrecht, Julián Pineda i Alba Carbonell, fragància que crea un univers visual i narratiu que busca una connexió amb la Terra.
Categoria Disseny Gràfic – Packaging
Finalment, dins la categoria de Disseny Gràfic – Packaging, hi ha “Moca’t”, de l’alumna Núria Perea, que proposa un diàleg entre producte i embalatge.
L’entrega dels Premis Laus 2023 es farà en el marc de la Nit ADG Laus, que tindrà lloc el pròxim dijous 8 de juny al Disseny Hub Barcelona.
Altres distincions internacionals que corroboren el talent sorgit d’Elisava
Entre els premis recents d’àmbit internacional destaquen els dos guanyadors del concurs CIRCUL-A-THON de SABIC, que ha tingut lloc al maig a l’Aràbia Saudita. Fins allà van viatjar els estudiants dels tres projectes nominats (“Hipcare”, “Amaia” i “Lazo”), tots ells del màster en Disseny i Desenvolupament de Producte. Finalment, van resultar guanyadors els dos primers: “Hipcare”, de María Songel, María Paula Rodríguez, Lucía Solinís, Arsenio Andrea Meomartino, Júlia Robledo i Eva Vera, primera fèrula personalitzada impresa en 3D per al tractament de la displàsia de maluc en nadons, i “Amaia”, de Jorge González, Elena González, Javier Martínez, Tania Bonilla, Carlos Casal i Maitena Pemán, tirallet elèctric hospitalari dissenyat per fer de la lactància un procés còmode i indolor.
La projecció internacional dels alumnes d’Elisava es confirma amb la presència a premis com els IF Design Student Awards, els ADC*E High Potentials o el CIRCUL-A-THON de SABIC, que va tenir lloc a l’Aràbia Saudita
Cal destacar també que els alumnes de grau Sara Barcons, Carlos Álvarez i Helena Elizondo han estat seleccionats als ADC*E High Potentials entre els joves creatius europeus amb més talent, i que els projectes d’estudiants del grau en Enginyeria de Disseny Industrial Fix i ATOM, i Gil, del grau en Disseny, han guanyat els iF Design Student Award. Es poden veure aquí.